Bitto
Vi har nyss köpt en stuga, där största delen av tomten består av skog och blåbärsris... Finns det någon bra bok om hur man ska bete´sig för att få en mer användbar tomt? Eller kanske någon bra site på nätet?
Vad för underarbete måste man göra innan man kan tänkas ha en gräsmatta att gå på... Måste säga att jag känner mig lite villrådig just nu...(tur att det är ett tag till våren, när man ska ta tag i tomten...)
kerstin z5-6
Visst ,om du vill ha gräsmatta så ska du ha en sån .
Men ,jag skulle nog fundera en och två gånger innan jag valde trädgårdens mest arbetskrävande yta smile.gif -dvs gräsmatta till min sommarstuga.smile.gif
Sly och snårskog behöver röjas bort en del förstås
växer det blåbär och sådant lär jorden vara naturligt syrlig
Upphöjda bädd med torvblock och rododenron ? Skulle nog tom gå att plantera i den befintliga jorden .. rabatter med "torpväxter som kräver låg skötel nivå i form av vattning, o ogräsrensning ?
plattor -natursten för- fika -solterassen?

Det är vad jag skulle börja med . smile.gif smile.gif
vill du har gräsmatta bör du nog röja , skrapa av ytan, tillföra matjord och jämna till innan du sår gräs
Vilken zon odlar du i ?
Häng på här så får du massor av tips
det är ju långt till vår och vansinnigt roligt att planera smile.gif
Susanne i Linköping
"skog och blåbärsris" får mig direkt att associera till mina föräldrars underbart lättskötta naturtomt vid deras stuga.

Ingen gräsmatta, bara en liten gräsplätt några meter från huset (ängsliknande sluttning däremellan), gräset kan man klippa om man vill eller låta växa fritt. Min far brukar slå det med lie en gång om året.

Blåbär växer utanför ytterdörren, ljuvligt att kunna plocka direkt i frukostskålen på sensommaren.

Några små rabatter med lättskötta växter finns närmast entrédörren.

Stigar löper genom gräs och skog till alla intressanta ställen.

Nej, inte skulle jag vilja ha gräsmatta vid sommarstugan! Hellre en altan eller veranda (med eller utan tak). En gräsmatta avslöjar direkt om man inte varit där på några dagar och ser snabbt ovårdad ut om man av en eller annan anledning inte kunnat klippa den.

För det var väl en sommarstuga och inte permanentboende?
Bitto
Ja, det är en sommarstuga det gäller, utanför Östersund.
Jo, det låter ju sunt att kanske inte ha för stora gräsytor... Men jag vill ha någonstans där "grabbarna" kan spela lite fotboll & sånt och kanske en hörna där JAG får ha lite buskar & blommor.
Jag har funderat på om jag fixar att göra allt med handkraft eller om det är bättre att leja bort endel...
Ingrid på Västkusten
Leja bort skulle jag säga så kan Du ägna krafterna till att försköna andra delar av tomten enligt Kerstins utmärkta beskrivning!!

Tiden och kraften är ofta begränsade och det är kanske någon lokalt osm kan hjälpa Dig med att få till gräsmattan :-) till fotbollen.

Hälsar Ingrid
Hannele
Vad ska ni ha gräsmattan till?
"I den traditionella svenska villaträdgården är alla naturliga inslag ett hot som måste bekämpas, om nödvändigt med gifter. Trädgårdskötseln är plikt och pina. Resultatet av mödorna är en grönyta så ödslig att inte ens ägaren har lust att vistas där."
Vuxnas fantasí eggas inte av en ödslig gräsmatta... barn vill inte ha det. blink.gif
Barn vill klättra i träd och bygga koja! Barn vill ha asfalt!
Detta gäller från 1-åring till tonåring; på asfalt kan köra gåvagn, åka tre-hjuling, köra dockvagn, åka skateboard, gå på styltor, åka en-hjuling, åka sparkcykel, hoppa hage, spela king, spela basket, mm... Vi hade alltid mest ungar hos oss - för vi hade den bästa asfalten utanför garaget. Det trodde vi inte om asfalt - förrän vi flyttade till hus.

Man ska inte jobba mot naturen utan utnyttja och framhäva det man har.
Vi har naturtomt, om du vill titta lite på bilder: http://hem.passagen.se/solovetski/naturtomt.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon