Ancajo
Hej,

Ännu en fråga från en trädgårdsnovis...

Jag har sått en hel del stockrosor som har kommit upp med blandad kvalitet i år. En del småplantor är utplanterade i rabatt (de växer sämst) och en del är fortfarande kvar i krukor (de ser "friskast" ut och är nu ca 20 cm höga). Min fråga är: vad skall jag göra med dem?? Kommer de att växa och bli högre i år eller kommer de att förbli småplantor i år för att komma stort och blomma nästa år?? Skall jag plantera ut alla i rabatten eller skall jag behålla några i kruka till nästa år??

Jag har även en del violer och salvia som jag sådde utomhus förtidigt varför de har vuxit till sig dåligt... De står fortfarande som små plantor i kruka. Tror ni det blir något med dem i år eller skall jag låta dem stå kvar i krukorna över vintern och plantera ut dem nästa vår??

Kram
Anna
Eva 33c
Med stocksrosor är det så som du säger, de blildar bladrosett år ett och blommar år två. För att därefter i princip dö. Man ibland kommer de igen något år till om man inte låter de gå i frö. Lite beroende på var man bor också. Hos mig i zon 5 får jag vara glad om de överlever sin första vinter. Sår man tidigt, typ jan-feb kan vissa sorter blomma redan första året, fast då ganska sent, i allafall hos mig.
Min erfarenhet är att övervintring sker bäst om plantorna planteras ut i rabatterna. Krukövervintring är lite mer chansartat även om det också funkar om man är lite "om sig och kring sig". Om du har plats i rabatterna för dina plantor så sätt ut dem så fort som möjligt så att de hinner etablera sig ordentligt före vintern. Att dina stockrosor i krukor är större än de utplanterade beror förmodligen på att krukjorden var bättre gödslad till att börja med än den jord de utplanterade plantorna fick. Eller att krukorna stått i ett varmare läge, eller att du vattnat bättre i krukorna än i rabatten.
Monica B
Hmmm, nu är det ju inte alla typer av stockrosor som dör efter det att dom blommat. Det finns perenna stockrosor också. Mina stockrosor återkommer år efter år och blommar jättefint. I år är dom riktigt höga, når faktiskt upp till takskägget, ca 3m kanske. Såg att du bor i Karlshamn och där bör du ju ha bra förutsättningar för att klara de perenna stockrosorna bra. Men det är riktigt att första året blommar dom inte utan kommer först år 2 med sina fina blommor.

[attachment=37742:Signatur.jpg]
Eva 33c
Det är inte utan att man blir lite avundsjuk på er i zon 1 ibland. smile.gif Hos oss i zon 5 blir inte ens de perenna stockrosorna mer än två-åriga. Hur länge har du Monica haft dina stockrosor?
Monica B
Eva, mina stockrosor har stått här i många år, vet inte hur länge dunno.gif . Dom står runt hela huset i vitt, ljusgult och rosa.
Här får du några smakprov på de jag har på framsidan av huset. biggrin.gif

[attachment=37808:Stockros_gul.jpg]
Ljusgul stockros

[attachment=37809:Stockros_rosa.jpg]
Rosa och vit stockros

[attachment=37807:Signatur.jpg]

Eva 33c
Mmmm, fina! Det ser ut som den sort som förr hette "ficifolia" i "efternamn" (fikon-bladig) och den provade jag en gång eftersom den skulle vara perenn. Fast tyvärr inte hos mig då... Men jag får njuta av dina istället tummenupp.gif
Monarda
Den här stockrosen är perenn hos mig och jag har zon 4. Eva, om du vill prova så skickar jag dig frön till hösten.

Eva 33c
Jättefin! Gillar den där mångula färgen. Vet du vilken sort det är?
Jag tar jättegärna emot lite frö och gör ett nytt försök! bravo.gif
Monarda
Nu har jag bläddrat igenom mina gamla fröpåsar (undrar just om det finns någon mer som sparat ALLA fröpåsar från tidernas begynnelse wink.gif ). Alcea rugosa är namnet och jag sådde den för nio år sedan. Sedan dess har den skött sig själv och villigt och glatt förökat sig både här och där. smile.gif
Meriona
CITAT (Monarda @ 11-07-2009, 18:43) *
Nu har jag bläddrat igenom mina gamla fröpåsar (undrar just om det finns någon mer som sparat ALLA fröpåsar från tidernas begynnelse wink.gif

Himmel, ett fröpåse-bibliotek! giggle.gif
Eva 33c
CITAT (Monarda @ 11-07-2009, 18:43) *
Nu har jag bläddrat igenom mina gamla fröpåsar (undrar just om det finns någon mer som sparat ALLA fröpåsar från tidernas begynnelse wink.gif ). Alcea rugosa är namnet och jag sådde den för nio år sedan. Sedan dess har den skött sig själv och villigt och glatt förökat sig både här och där. smile.gif

Jag har provat den en gång för många år sedan, men jag gör jättegärna ett nytt försök. Tack!
Monarda
Ok, jag ska skriva en stor komihåglapp!
Stiffe
Vi har också stockrosor, men inga perenna så vitt jag vet. Det är de vanliga bienna, men eftersom de frösår sig så återkommer de år efter år.
/S
Anki på Öland
Har haft mina stockrosor i dom 20 år jag bott här. Den här är den som varat längst efter att jag var tvungen att flytta dom när jag byggde till. Så fin färg tycker jag.
[attachment=38393:stockros1.jpg]
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon