Full version: Clematis inomhus
kryddan
Min käre man har fått för sig att det vore fint med en clematis som slingrade sig omkring i vardagsrummet. Jag tycker idéen är smått hialös men har lovat fråga er kloka människor om det kan vara möjligt att få den att trivas inomhus i en vanlig torr lägenhet wacko.gif blink.gif

Alla synpunkter välkomna!!
zaaritha
Hejsan!
Tycker allt det låter lite omöjligt att få till!!!
Men--jag VET ju inte!!!
Det finns ju en klematis som är en krukväxt, fast den kanske inte växer så " storslaget "....................
M-B
kerstin z5-6
Jovisst går det ,förutsatt att du har + 15 grader och lysrörsramp i v -rummet-men jag känner på mej att han inte tänkt ha det riktigt så .smile.gif
Cilla
Min snart 90-åriga granne har ett vildvin som slingrar in och ut i ett rum han kallar för sommarköket, men den kommer utifrån. Jag hjälper honom att kratta och sopa nu på hösten när bladen faller i rummet.

Man kan säkert få en klematis att hålla ett tag inomhus, men den kommer säkerligen liksom vildvinet tappa bladen på hösten och se ut som ett torrt slingerspret 8 månader om året.
kryddan
Tack för svaren - stämmer ganska bra med mina argument emot smile.gif För nej - han hade nog inte tänkt sig lysrörsramp och + 15. laugh.gif

I sovrummet stämmer iofs temperaturen, men inte ljuset - och han ville ha den grön året om....
Cilla
Det tror jag blir svårt, men för att få säkert svar kan man ju kontakta Klematissällskapet. Lysrör i sovrummet låter lagom vilsamt... tongue.gif

Men kanske finns alternativ? Det finns ju många slingerväxter som gillar rumstemperatur; t ex cissus med blad som liknar klematisens och porslinsblomma som blommar starkt doftande i vitt.

För många år sedan odlade jag potatis inomhus, och den blev en slingerväxt som hette duga.
kryddan
Jo vi har en murgröna som slingrar sig runt ett fult vattenrör och en porslinsblomma som börjar ta för sig av köksväggen men min käre ville ha något som växte fort och blev maffigt - han är lite otålig av sig se laugh.gif

Han har numera motvilligt skrotat klematisidén...

Potatis lät spännande, det hör jag gärna mer om!
Ingo
Jag köpte faktiskt en klematis i kruka i våras. I blomsteraffären alltså, för innomhusbruk. Men den visade sig vara FRUKTANSVÄRT känslig för uttorkning. Inomhusluften är ju inte att leka med ur den synvinkeln...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon