siberia
Jag odlar tomater på balkongen första året, och vet inte om jag ska tjuva dessa sorter - Black sweet cherry, Green grape, Merlot. Är det någon som har några tips? Jag odlar även Siberia, Manö, Totem och Tumbling Tom, men de är väl alla busktomater som inte ska tjuvas, vad jag förstått.

Alla växer fint förutom Green Grape, en del av bladen har liksom krympt ihop och blivit bruna... Nån som vet vad som kan vara fel?

De första karten har kommit på Black Sweet Cherry, Siberia, Totem och Manö, nu är det väl bara att ha is i magen och lyckas vänta in dem tills de mognat...

Och - förlåt nybörjarfrågan, men visst innebär tjuva att man nyper av alla sidoskott, så att tomatplantan fortsätter växa på höjden istället för på bredden?

Här är en länk till Flickr där man kan se bilder på plantorna:

Tomatbilder 8 juli

Tack på förhand!

/nils

Evalina21
Hej!
Vad jag vet så ska man i alla fall tjuva black cherry och även green grape tror jag. Har själv haft black cherry i några år och det blir en väldigt hög och reslig planta med jättegoda tomater.
/Evalina
Myosotis
Hänger på här istället, skulle precis skriva en likadan tråd!
Ska man tjuva följande sorter? Hur höga blir de?
Orange Berry
Red Pear
Ildi
Costoluto Fiorentino
San Marzano 2
Tigerella
siberia
CITAT (Evalina21 @ 08-07-2009, 14:04) *
Hej!
Vad jag vet så ska man i alla fall tjuva black cherry och även green grape tror jag. Har själv haft black cherry i några år och det blir en väldigt hög och reslig planta med jättegoda tomater.
/Evalina

Tack för det snabba svaret! Då ska jag tjuva sidoskott nu. På nätet hittar jag lite motstridiga uppgifter om Green Grape... Den beskrivs som busktomat på flera ställen, och det betyder väl att man inte ska tjuva den? Min planta är lite tunn och hög liksom, på samma sätt som Black Cherry (om man jämför den med mina riktigt buskiga Siberia och Totem-busktomater), men det kommer flera sidoskott nu på den, så den kommer nog bli lite tätare och buskigare om jag inte tjuvar den...

/nils
skogstroll
om man tjyvar de som inte ska tjyvas, blir det skador då? Känns ibland som att man kan tjyva alla smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man tjuvar busktomater blir det inte så mycket frukt men man dödar inte plantan.

Angående frågan om man kan tjuva dessa sorter:

Orange Berry tjuvas
Red Pear tjuvas
Ildi tjuvas
Costoluto Fiorentino tjuvas
San Marzano 2 tjuvas
Tigerella tjuvas

Sorter som tjuvas slutar inte växa på längden lianen blir bara längre och längre, hur lång den blir beror på hur lång säsong man har + väderlek. Hos mig blir de tomaterna 4-6m på en säsong i hobbyväxthuset men jag vet att många av dem kan bli uppåt 10-15m i uppvärmt yrkesodlarväxthus.
Malin_MeL
vad händer om man inte tjuvar en sort som ska tjuvas? knäcks grenarna av tyngden?
Åsa, mälardalen zon 2
Ota blir det en djungel av flera meterlånga lianer som gör att man inte kommer in i växthuset, skörden blir något sämre + frukterna brukar få mera skugga = smaken blir inte lika bra. +När det blir tätare och mera vildvuxet blir det även lätt en hel del svampsjukdomar.
Myosotis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-07-2009, 12:18) *
Orange Berry tjuvas
Red Pear tjuvas
Ildi tjuvas
Costoluto Fiorentino tjuvas
San Marzano 2 tjuvas
Tigerella tjuvas

Tack ska du ha! Jag trodde att åtminstone någon av dem var busk, de är väldigt olika stora fast jag sådde dem samtidigt.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon