LaPaloma
Vilken tid är det bäst? En av mina planteringslådor håller på att ruttna upp och jag behöver bygga en ny.

Tänkte gräva upp plantorna nu efter skörd, ta nya revor, fixa ny jord och gödsla på. Är det rätt tid att göra det på?

Räcker det om jag lägger plantornas rötter lite fuktigt under tiden jag bygger lådan eller måste jag gräva ner dem i jord under deras väntan på tillbakaflytt? Det tar ju inte så lång tid att snickra ihop lådan.
ingrid fuxwall
Vet inte om det är rätt men själv har jag många gånger satt revor i vatten i spänner och där har de överlevt flera veckor, hoppas någon annan har bättre reda på saken
EKLO
Det vanliga (och det jag själv testat med gott resultat) är att ta sticklingar (revor) sent i augusti, plantera dem (och klippa ner gamla plantor i "markhöjd") och sedan gödsla tidigt på våren. Ibland har jag lagt ut komposttäcke också på hösten.
diva&hero
Förra året så delade jag på mina plantor samt tog dom finaste revorna och gjorde ett helt nytt jordgubbsland. Detta gjorde jag när dom blommade.. Inte rätt tid, men när jag vill göra nåt så gör jag det just då (på plantornas bekostnad) Men dom tog inte så mycket stryk av det utan det kom lite gubbar iaf.
Men i år har jag fått MYCKET jordgubbar, det är så jag mår illa nästan.. sick.gif
Dom fick ju ny jord och lite gödsel iom nytt land då, i våras så fyllde jag på med matjord och gödsel.

Lycka till!
LaPaloma
Tack för svar!

Tänkte på detta med gödslingen - ska jag gödsla nu vid omplantering eller till våren? Kanske både och? Har lärt mig att man inte ska gödsla under våren för då blir det bara blad - men det kanske är en förlegad information?

Såg dina bilder diva&hero - imponerande fint land och vilken skörd du fick efter din omplantering. Ska nog göra som du gjorde och hoppas på lika bra resultat! Jag tycker ju att jordgubbar är lyx!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon