mara

hejsan allihopa! jag har en änglatrumpet som fått ohyra som spinner nät. de drabbade bladen är spräckliga och fula och nu har växten även börjat fälla många blad. minst hälften är borta. djuren ifråga är otroligt små, spindelliknande och brunaktiga i färgen. när man mosar dem så luktar de illa (?!).

jag har försökt duscha växten med iskallt vatten i duschen, tagit bort så många djur som jag har hittat och sprayat med såpvatten... men de är kvar. vilka är de och hur blir jag av med dem? jag tänkte först att det var spinn det handlade om, men de spinner inte tillräckligt stora och tjocka nät, utan mer små trådar så att de kan ta sig fram mellan bladen... jag är helt rådlös!
Alexander-VG-zon3
typiskt spinn. är växten inte alltför stor så dör spinnen om du dränker hela växten i 30min i 40-42gradigt vatten. tillfällig lösning detta.

alt är som du gjort att duscha den med en hårdstråle och kallt vatten vilket spinnet inte gillar, problemet är att man sällan träffar alla och spinnet kommer tillbaka. duchsar man hela tiden kan man få spinnet att försvinna men bara tillfället.

ett annat sätt är att köpa provado+ vilket också dödar spinn och det tar växten upp så alla spinn dör.

det du ska göra är

1 - få bort spinnet tillfälligt

2 - ta bort dom mest drabbade bladen

3 - förbättra miljön för växten - denna punkt är den viktigaste mår växten bra och växten är i rätt förhållanden så kommer inte spinnet. änglatrumpet vill gärna vara ute under våren-sommarenhösten och sedan övervintra inne +5c +15c och ljust och fuktigluft men lite torrare jord. under tillväxten vill den ha mycket vatten och näring. mår inte växten bra och det är fel miljö ( exempel för torrluft och varm jämn temperatur) så kommer spinnet lättare och i större mägnd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon