|
sandra.asplund
08-07-2009, 15:51
Denna växt har helt plötsligt dykt upp brevid våra hallonbuskar. Den är nu ca 2 meter hög och har på bara några veckor växt från att vara liten till enorm! Är det någon som vet vad det är för växt och om den är giftig eller någe sådant? Den har nu även blommat och fått en stor vit utväxt högst upp. Bifogar två bilder på den. Hoppas på svar!  [attachment=37740:blomma.JPG] [attachment=37741:blomma2.JPG]
GunnellF
08-07-2009, 15:58
Det ser ut som Jättefloka, som kan ge kraftiga allergiska reaktioner. Virtuella floran
Racemosa
08-07-2009, 16:42
Jag håller med. Björnfloka (annat namn för jättefloka?). Den ska man passa sig för. Kan ge otäcka blåsor om man rör vid den. Huga! Man den är vacker, imponerande.
Alexander-VG-zon3
08-07-2009, 16:43
CITAT (Racemosa @ 08-07-2009, 17:42)  Jag håller med. Björnfloka (annat namn för jättefloka?). Den ska man passa sig för. Kan ge otäcka blåsor om man rör vid den. Huga! Man den är vacker, imponerande. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/herasph.htmlär olika arter.
sandra.asplund
08-07-2009, 17:09
Okej! Tack så mycket för svaren. Är glad att vi kollade upp detta då det visade sig vara en ganska farlig växt. Med tanke på att vi har många småbarn omkring oss så blir det till att dra på sig skyddskläder och bränna växten. Huga huga!
officinalis
09-07-2009, 08:51
En av de häftigaste växterna helt klart! Jag tror att faran är lite överdriven faktiskt. Den kan ge otäcka utslag, speciellt om de inte tas om hand, men sååå farlig är den nog inte. Värra är det väl med alla Stormhattsblommor folk odlar i sina trädgårdar. Den sprider sig väldigt lätt (sätter mååånga frön) och är väldigt konkurrenskraftig och tränger lätt ut andra växter. Den är faktiskt inte ens naturlig utan har ursprungligen odlats som prydnadsväxt och sprider sig det gör den  Du kan gott skära ner den, jag tror dock att det finns risk att den återkommande ett par år.
Eva 33c
09-07-2009, 10:15
CITAT (officinalis @ 09-07-2009, 09:51)  En av de häftigaste växterna helt klart! Jag tror att faran är lite överdriven faktiskt. Den kan ge otäcka utslag, speciellt om de inte tas om hand, men sååå farlig är den nog inte. Värra är det väl med alla Stormhattsblommor folk odlar i sina trädgårdar. Den sprider sig väldigt lätt (sätter mååånga frön) och är väldigt konkurrenskraftig och tränger lätt ut andra växter. Den är faktiskt inte ens naturlig utan har ursprungligen odlats som prydnadsväxt och sprider sig det gör den  Du kan gott skära ner den, jag tror dock att det finns risk att den återkommande ett par år. Även jättelokan är en införd växt som använts som prydnadsväxt. I vissa delar av Sverige är man mer eller mindre skyldig att utrota den då den kan vara väldigt invasiv. Men jag vet att min pappa fick en sån här planta en gång (säkert över 30år sedan) och den stod som ensam solitär i alla år i rabatten, inte ens fröplantor dök upp. Numer har plantan flyttats till Älvdalen och är fortfarande bara en. Så det kan skifta lite med växtplats och kanske finns olika arter? Men har man barn som springer omkring och leker i snåren så ska man nog ta bort den. Jag har sett bilder på de sår/eksem som kan uppstå av växtsaft i kombination med solljus och det ser inte roligt ut.
skogstroll
09-07-2009, 10:16
jag tycker de är jättevackra men om man är rädd att "göra illa sig" av dem kanske de ska bort
officinalis
09-07-2009, 10:24
Ja, det borde väl finnas vissa varianter, naturliga anlag osv som gör att fertiliteten inte är lika hög. Jag känner till att man mer eller mindre har skyldighet att ta bort den under vissa ställen. Vissa kommuner håller aktivt på att utrota plantan. Har man massa barn så är det nog bra att hålla beståndet nere, men då kanske man borde ta bort rosenbuskarna också? .. om man nu har sådana.
skogstroll
09-07-2009, 10:25
om jag hade såna skulle jag aldrig ta bort
Eva 33c
09-07-2009, 11:46
CITAT (officinalis @ 09-07-2009, 11:24)  Har man massa barn så är det nog bra att hålla beståndet nere, men då kanske man borde ta bort rosenbuskarna också? .. om man nu har sådana. Jag förstår hur du menar, men det finns en viss skillnad. Rosenbuskarna sticks ju omedelbart och gör dem inte så lockande för barn att leka i. Men om de leker i ett bestånd av jättelokor och råkar bryta av några stjälkar så ger det ingen omedelbar smärta. Det är först när den hud som kommit i kontakt med växtsaften exponeras för solens strålar som skadan uppstår. Och de sår och eksem som kan bli följden är betydligt mer smärtsamma och långvariga än rosenstick. Så det är lite mer "lurigt" trots allt. Personligen gillar jag växten (men har ingen just nu) och vet man om dess egenskaper så kan man säkert hitta en lämplig plats för den och kanske ta bort fröställningarna eller så.
officinalis
09-07-2009, 11:49
Jo, det har du rätt i. Den är lömsk på det sättet. Kan tilläggas att både Palsternacka och Hundkäx (Hundloka) har liknande egenskaper.
Gasolgrill
09-07-2009, 13:25
CITAT (sandra.asplund @ 08-07-2009, 18:09)  Med tanke på att vi har många småbarn omkring oss så blir det till att dra på sig skyddskläder och bränna växten. Bästa sättet enligt vad jag hört är att hugga av den innan den gått i frö och hälla salt i den ihåliga resten av stammen. Detta förhindrar både att den återkommer och förökar sig.
Huggorm
09-07-2009, 13:29
En kompis med syskon råkade på ett bestånd av dessa som barn. Dom kom på att man kunde bryta stammarna och ha och slåss med. Det blev läkarbesök den dagen...
Hade jag en sådan själv skulle jag bara ha låtit den stå och undvikit att hantera den. Det finns mycket som är farligt om man handskas fel med det, men ofarligt om man bara låter det vara
Ingrid Zon3
09-07-2009, 15:27
Om man tittar på första sidan på odla.nu hittar man den här artikeln. Om man nu vill ha mer synpunkter.
Eva 33c
09-07-2009, 18:55
CITAT (officinalis @ 09-07-2009, 12:49)  Kan tilläggas att både Palsternacka och Hundkäx (Hundloka) har liknande egenskaper. Är du säker på det? Så mycket hundkex som man plockat till midsommarbuketter varje år och så myket palsternackor man vridit blasten av i landet utan att man fått några som helst symptom. Men det kanske bara är tur? Men jag läste en artiklel för många år sedan att det inte var ovanligt att folk fick eksem och utslag av vinruta, så visst finns det en hel del växter som man ska handskas försiktigt med. Kunskap sitter aldrig i vägen
officinalis
09-07-2009, 19:30
Eva 33c
09-07-2009, 19:41
Intressant om palsternackan. Kanske gäller detta framför allt år två när den blommar? Så länge har man den ju inte kvar i kökslandet om man inte odlar eget frö. För blasten på ettåriga rötter har i allafall jag aldrig fått problem med. Har någon av er andra det?
officinalis
09-07-2009, 19:45
Detta är första året jag odlar Palsternacka. Men lite pillande på blasten har inte gett några utslag i alla fall.
När jag praktiserade hos Philippe Plöninge i köksträdgården på Fredriksdal nu i sommar, var det totalförbud att rensa ogräs bland palsternackorna när solen sken. Han ville inte ta ansvar för de skador jag kunde råka ut för. Och han, med 30 års erfarenhet av köksväxter, borde väl veta....
Hur är det med vallörten - ger inte den också liknande symptom?
officinalis
09-07-2009, 20:17
Inte vad jag vet. Men vallörten har sträva blad som sticks så jag brukar ha handskar på mig när jag plockar den.
Eva 33c
10-07-2009, 11:06
CITAT (HelenJ @ 09-07-2009, 21:12)  När jag praktiserade hos Philippe Plöninge i köksträdgården på Fredriksdal nu i sommar, var det totalförbud att rensa ogräs bland palsternackorna när solen sken. Han ville inte ta ansvar för de skador jag kunde råka ut för. Och han, med 30 års erfarenhet av köksväxter, borde väl veta.... Där ser man, man lär så änge man lever. Jag har väl aldrig rensat palsternackor i solsken helt enkelt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|