Full version: Getingar i komposten
mojan
Jag har en lövkompost (en STOR hög med löv och annat från trädgården, ingen behållare).
Inne i komposten har getingar bosatt sig. (Det måste väl vara jordgetingar för de bon som de bygger brukar ju finnas där det är torrt?)

Jag har petat upp ett större hål och sprutat med vattenslang.
De försvann inte, blev bara irriterade ett tag. ranting.gif

Har ni några idéer? confused.gif
takstigen
Det går inte att ta bort getingar med vatten
Spruta mycket flugspray mitt i boöppningen så tar det död på de flesta
mojan
CITAT (takstigen @ 08-07-2009, 20:03) *
Spruta mycket flugspray mitt i boöppningen så tar det död på de flesta

Var köper man det??

Någon som har andra förslag?
renate
Det är inte lätt att svara på din fråga.grannen upptäckte ett litet getingbo i häcken i dag när han höll på med klippning.Han tog en kratta och lyckade ta ner hela boet.Vi såg när drottningen flög iväg,sedan gav resten sig iväg.Är det ett stort bo kan du ringer Antisimex,de tar bört boet.Det är inte lätt att avlägsnar ett getingbo ur en lövkomost.Lyckas du förstöra boet försvinna getingarna.
KURT
Låt dem vara, de gör bara nytta de är ju rovdjur tar bla många flugor ! Gör en ny komposthög i stället, getingarna dör ju ändå på sensommaren.

Jag begriper inte varför allt omedelbart skall dödas i trädgården?
Myosotis
Jag är också emot dödande, skulle t.ex. aldrig falla mig in att använda gift i trädgården och jag har t.o.m. bålgetingholk. MEN där går gränsen. Getingbon tar jag bort. Man måste väl kunna vistas i den egna trädgården!! Och jordgetingar är extra aggressiva och sticket gör jätteont, dessutom finns det folk som är allergiska.
Häll massor med kokande vatten i boöppningen när alla är inne för natten!
mojan
Tack för förslag och synpunkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon