zissi
[attachment=37752:kaktusbl...rminskad.JPG] [attachment=37754:kaktusbl...rminskad.JPG]

Sonen fick en jordgubbskaktus och en banankaktus för ca 10 år sedan. Så där jättesmå och gulliga. Nu har stammen på jordgubbskaktusen ruttnat bort för ett halvår sedan och kvar på stammen är bara en ca ½-cm i diameter tjock och 5-7 cm hög "pinne" som den tunga kaktusen vilar på. Jag måste därför ha den i en stor, hög kruka så den får stöd åt alla håll och kanter. Trodde den skulle dö när stammen fullkomligt ruttnade bort, hade väl vattnat för mkt kanske, men då börjar den sätta knopp i stället som den aldrig gjort förr. Kaktusen är ympad från början på en annan stam (den som ruttnade bort, förutom den hårda pinnen i mitten alltså). Blev visst krångligt det här..... wacko.gif happy.gif

Vet ni vad kaktusen heter? Antar att inte jordgubbskaktus är det rätta namnet.
pejori
Helt fantastiskt...
Vet vad du menar med ympen, och det är den som ger kaktusen näring, jag antar att toppen var röd från början.
Det är för att den saknar klorofyll, så det är näst omöjligt att få den att blomma...
Tur att du har bildbevis. naughty.gif bravo.gif bravo.gif
mikaan
CITAT (pejori @ 08-07-2009, 19:27) *
Helt fantastiskt...
Vet vad du menar med ympen, och det är den som ger kaktusen näring, jag antar att toppen var röd från början.
Det är för att den saknar klorofyll, så det är näst omöjligt att få den att blomma...
Tur att du har bildbevis. naughty.gif bravo.gif bravo.gif

Ja helt fantastiskt.. Jag har oxå haft både jordgubbs o banan kaktusar men de har precis som dina "stammen" har sjunkit ihop o sen själva kaktusen... vet inte vad de heter på riktigt, men den va fiiiin!!! yahoo.gif
pejori
Aj F*n glömde namnet ju. giggle.gif
Gymnocalycium mihanovichii v. Rubrum blush.gif
zissi
Tack för namn och hejarop!

Har googlat och sett hur den såg ut som liten. Kul! Det stämmer att toppen var röd (en stor jordgubbe där det satt några små på) från början du Pejori och vet ni jag tror det kan vara en knopp till som är på väg att växa ut. Vet inte säkert än...kan vara en finne eller nå´t också.......

kikki
Så flott,så flott!
EJoy
CITAT (zissi @ 09-07-2009, 13:59) *
Tack för namn och hejarop!

Har googlat och sett hur den såg ut som liten. Kul! Det stämmer att toppen var röd (en stor jordgubbe där det satt några små på) från början du Pejori och vet ni jag tror det kan vara en knopp till som är på väg att växa ut. Vet inte säkert än...kan vara en finne eller nå´t också.......

Oj, vad fin den är och visst är det mera knoppar som kommer (i det där vita fusset där taggarna normalt brukar sitta....)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon