CillaM
I måndags när jag gick ner till rosengården hos mamma fick jag en obehaglig överraskning. Trots att allt är inhägnat, med vågräta ribbor, så har en rådjursunge lyckats ta sig in mellan ribborna och ätit precis på varenda ros. Farmors gamla rosor, vips borta. Och alla Schneewittchen, vips borta. ranting.gif Mamma rådjur hade troligen kommit in på andra sidan genom att hoppa in, nafsat lite på rugosorna som kom upp i våras. Som tur är så struntade de två marodörerna att nafsa på övriga frösådder.

Men vad arg och förbannad jag var, trots all ansträngning till att skydda växterna så är de ändå borta. Tills nästa år.

Plus i kanten är att igår såg jag att mitt monster till Passiflora edulis äntligen kommer att blomma i år! Efter hot om utebliven blomning satte jag ut jätten mot en av husets väggar och nu ser jag att det kommer knoppar. Efter 4, eller är det 5 år?! yahoo.gif Och Stipagräset hann fröa av sig innan det stendog. Men det grämer mig att rosornas blomning tog slut så in i bövelen snabbt.
Myosotis
trostar.gif Vad tråkigt!! Hämtar de sig och blommar senare eller?
CillaM
Nja, jag vet inte om de gamla rosorna hinner med att komma igen men det kan vara så med Schneewittchen har jag för mig. den blommar långt in i oktober, efter förra årets erfarenhet.
renate
Samma sak här,odjuren åt upp de stora blommorna på Souvenir de la Malmaison och några andra med.De lämnade några knoppar kvar men ändå...så förbannat man blir på dessa marodörer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon