LaPaloma
Vid vår entré ser det ganska livlöst ut. Skulle gärna vilja ha en clematis där men entrén ligger bara i sol fram till klockan 12.00 på dagen.

För många år sedan hade jag en Nelly Moser men den överlevde inte.

Skulle vilja ha en clematis i beskärningsgrupp 3. Huset är ljustgrått och vid entrén så står det även en klarblå pelare. I närheten finns det röda och vita rosor. Jag bor i zon 5 längs kusten men entré står i skyddat läge.

Vad finns det för clematis som skulle passa in där?
Finn Klematis
CITAT (LaPaloma @ 09-07-2009, 08:17) *
Vid vår entré ser det ganska livlöst ut. Skulle gärna vilja ha en clematis där men entrén ligger bara i sol fram till klockan 12.00 på dagen.

Skulle vilja ha en clematis i beskärningsgrupp 3. Huset är ljustgrått och vid entrén så står det även en klarblå pelare. I närheten finns det röda och vita rosor. Jag bor i zon 5 längs kusten men entré står i skyddat läge.

Hej Duvan!

Alla klippgrupp 3, från våra östra grannländer går bra. Hur hög klematis vil Du ha.
LaPaloma
Hej Finn!

Du är ju en klippa!

Från mark upp till entrétaket är det ca 2.60. Trappans utskjut är 1.20. Tänkte bygga en ram med armeringsjärn och den kan jag ju anpassa efter storleken på clematisen. Men clematisen kan ju också få slingra sig på husets vägg.
Finn Klematis
CITAT (LaPaloma @ 09-07-2009, 08:17) *

Finn Klematis

Hej!

Om Du vill fortsätta i rött och vitt föreslår jag.
Rüütel röd, Valge Daam vit.
Vill du ändra färg Ashva blå röd mittstrimma.

Mvh.
Finn
LaPaloma
Hej!

Tack för svar!

Ska kolla upp dessa och se om det är någon som faller mig i smaken.

Om ingen plantskola skulle ha de sorter som jag önskar - hur får jag tag på dem då? Finns det någon Internetförsäljning av clematis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon