Vingnöten
Myror myror myror.... Både stora och små. De verkar trivas i mitt trädgårdsland. Kryper på potatis, rabarber, jordgubbar, ja överallt. Plockade en röd fin jordgubbe och precis innan jag skulle stoppa den i munnen kröp det ut en myra från den....
Det är även massa hål i bladen på hösthallonen, potatisen och jordgubbarna. Är det myrorna som äter?
Hur blir jag av med kräken?! Utan att förgifta hela skörden confused.gif
skogstroll
ja det enda jag vet som funkar på mina är vatten, vatten och vatten. Mina är stora och bits också. I helgen var det en som bet mig i rumpan! Det var inte skönt. Vatten funkar bra på dem, jag är inte så mycket för bekämpningsmedel
Gunilla T
Ja, naturen är full av myror av alla de slag. De äter inte på växter och gör ingen skada förutom "ett bett i rumpan" som kan vara otrevligt. Myror gillar torka som sagt..
skogstroll
ja de är nog snälla fast det är lite jobbigt när de myllrar i gummistövlarna och irrar sig uppåt -fear-.gif
Aranwion
Jag har också massor med myror i mitt trädgårdsland. Skaffade mig en odlingslott i våras och var nog lite för ivrig med att börja odla för det visade sig att det låg massa myrbon under jordgubbarna och rabarbern som redan fanns där och som jag planterade om.
Jag har provat att strö Myrr, vattnat med Myrr (inte på plantor utan där jag har sett myrgångar) och jag har provat att bara vattna massor i hopp om att dom då ska ge upp och flytta men allt utan resultat. Det slutade med att jag gav upp och grävde upp alla jordgubbsplantor som jag hade planterat om och erkände mig besegrad av myrorna.
Jag hoppas att jag får ha min potatis, morötter och rabarber i fred så att jag kan njuta av något självodlat i år.

Är det någon som har nåt tips på hur man blir av med myrorna så är jag verkligen tacksam. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon