|
Malin_MeL
09-07-2009, 10:38
Jag köpte papayafrön från Impecta när jag handlade på rean, är det någon som provat?
det står att man ska få frukt 9-10 månader efter sådd och att den är tvåårig, antar att jag ska gro den i november.
Jadå, har provat ett antal gånger med frön som alla kommit upp och dött efter några veckor. Papaya är ett träd, och alltså inte 2-årig. Inte heller kan man räkna med frukt i Sverige med mindre än att man har ett tropiskt växthus. Fuktigt och varmt är det som gäller.
Maggan H
09-07-2009, 21:19
Jag sådde från frukten och fick 100 tals plantor och några är ganska stora o fina nu. Sådde i våras, de grodde på ca 3 veckor.
Malin_MeL
09-07-2009, 21:50
CITAT (jegi @ 09-07-2009, 22:14)  Jadå, har provat ett antal gånger med frön som alla kommit upp och dött efter några veckor. Papaya är ett träd, och alltså inte 2-årig. Inte heller kan man räkna med frukt i Sverige med mindre än att man har ett tropiskt växthus. Fuktigt och varmt är det som gäller. så här står det på imecta där jag köpte fröna: Papaya Exotisk ovanlig växt med stora, vackra flikade blad. Bär mogna papayafrukter normalt 9-10 månader efter sådd. Frukten har en utsökt jordgubbsliknande smak. Krukodlas i växthus, inomhus eller utomhus. Information Såtid: Jan-Maj Grotid: 20-40 dgr Växtläge: sol-halvskugga Blomtid: Maj-Juni Höjd: 100 cm Årighet: Tvåårig jag läste någon annastans att det är en trädformad ört, jag kunde inte motstå fröerna men jag tror nog eg som dig att det kan vara svårt att få frukt, iaf mogen sådan. men Impecta menar ju tillochmed att man kan ha den utomhus. Spännade det ska bli att höra hur det går för dina plantor maggan! läste också att han och honblommor växer på olika plantor, det betyder väl att man måste ha en av varje för att kunna få frukt?
Alexander-VG-zon3
09-07-2009, 22:42
det är lite olika erfarenheter, en del tycker dom är lätt grodda och en del tycker dom är svårgrodda.
dom ska inte odlas ute då dom är känsliga för fukt i samband med svalka vilket får dom till att ruttna. och kallt väder under +15c mår dom inte bra av.
ett ljust och fuktig växthus där vintertempen inte går under +15c +20c trivs dom bäst. dom är kortlivade träd inte örter. ska man få bra med frukt i Sverige krävs tropiskaförhållanden åretrunt. dom trivs även bra inne i uterum, uppvärmda verandor och uppvärmda inglasadebalkonger och andra likande utrymmen dock är det torr luft och lite ljus så tappar dom lätt bladen fort men det rättar oftast till sig under våren-sommaren.
det finns träd som bara har hon blommor och träd med bara hanar och träd med bägge.
Malin_MeL
10-07-2009, 16:16
ojdå, det där kan ju inte jag erbjuda...men men, jag gror dem nog ändå och kollar vad det blir. plantan på påsen ser fin ut iaf, men lite bred, så det blir nog trångt i växthuset om den ska stå där inne.
Maggan H
12-07-2009, 20:58
Lägger in bilden på mina Papayor här också. Alla frösådda i år. [attachment=38122:P7120014.JPG]
Malin_MeL
15-07-2009, 21:56
CITAT (Maggan H @ 12-07-2009, 21:58)  Lägger in bilden på mina Papayor här också. Alla frösådda i år. [attachment=38122:P7120014.JPG] Roligt att se! Väldigt dekorativa plantor! hur ska du "förvara" dem i vinter? när satte du fröna?
Sussie F-Flower
15-07-2009, 22:26
Hej Malin! Jag har hållit på och sått papayakärnor vid flera tillfällen... Sista gången jag sådde var bara någon/ett par veckor efter Maggan. Det tog tid... men till slut så hade jag nog ett 40-50 tal. Dom såg kraftig och fin ut i början, men dom dog en efter en... Såg kraftig ut i början men något gick snett.. jag vet inte vad... Jag minns att jag själv sökte info och jag tror att det var "Christer i Falköping" som hade lyckats så bra med sina papayor. Han hade/har träd! Det jag själv har lagt på minnet ifrån det inlägg som jag läste, var att papayabäbisarna/ungdomarna måste ha värme samt INGET DRAG!!!! ( och visst var det väl MYCKET ljus också, fast inte direkt SOL....?) DET är vad JAG minns... Hoppas att du lyckas Malin!
Maggan H
16-07-2009, 16:24
Jag sådde 4 januari och de första grodde 6 februari. Sen ploppade dom upp efterhand och det är riktigt att värme hjälper vid både groning och drivning. De ska få stå kvar i växthuset så länge det går (minsta misstanke om spinn el ylikt ska dom komma ut. Solen torkar lätt ut deras blad när de är så här små så skuggning är ett måste. Christer i Falköping, om du läser kan du väl sätta in en bild på dina träd?
ronloss
12-09-2009, 07:41
Kul att se att dina papayor har klarat sig. Min har också klarat sig under sommaren. Problemet blir när man tar in den över vintern. Luftfuktigheten är det som ställer till mest problem tror jag. Jag funderar på att köpa en luftfuktare.
Maggan H
12-09-2009, 10:28
Jag har haft en planta i uterummet nu i ca 1½ månad, den är stor och kraftig och håller man den bara med vatten så gulnar inte bladen. Vi har lite värme på därute hela vintern så den får samsas med julgranen i år! Mycket snygg palmliknande och bladen är såååå fina!
Papaya är en trädliknande ört, och flerårig i rätt klimat.
Jag har sett ett gammalt papayaträd fällas i Gambia, Västafrika. Skalet eller "barken" är hårt, men innanmätet är geléartat, alltså inget riktigt trävirke. När ett papayaträd fälls, växer det alltid ut nya plantor från rötterna. Trädet är riktigt snabbväxande i tropikerna. Papaya i tropikerna har ingen säsong som riktiga fruktträd har, utan den ger frukt kontinuerligt, sen den börjat, så länge den får vatten och rätt ljus och näring. Det största papayaträd jag sett, var så grovt att jag inte nådde runt med armarna.
Jag har svårt att tro att papaya skulle kunna bilda frukt i Sverige. Den kräver så mycket sol, fukt och värme. Men man ska väl aldrig säga aldrig! ;-) Rapportera om ni får något, det vore ju häftigt.
Hur har ni fått tiotals plantor ? har ni satt så många fröer ?
Jag köpte några från Impecta och satte dom i januari-februari på värmepannan. jag gav nästan upp med den , men nu har EN vuxit upp.
Min stora fråga är just nu hur jag ska omplantera den? Hela stammen ner i jorden eller på samma höjd som nu ( som gurkan) ?
Gillar den växa lite trångt ( liten kruka) eller trivs den lite bättre med utrymme ?
För att hålla luftfuktigheten uppe, skulle en plastpåse med många lufthål över plantan hjälpa den på traven ?
Alexander-VG-zon3
24-04-2010, 09:39
CITAT (RitRat @ 13-09-2009, 21:56)  Jag har svårt att tro att papaya skulle kunna bilda frukt i Sverige. Den kräver så mycket sol, fukt och värme. Men man ska väl aldrig säga aldrig! ;-) Rapportera om ni får något, det vore ju häftigt. http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry935426Christer i Falköping har ju åtminstone fått blommor på papaya. som sagt odlar man dom just och i tropiska förhålladen åretrunt så kan det nog gå att få frukt. CITAT (katah @ 24-04-2010, 10:07)  Hur har ni fått tiotals plantor ? har ni satt så många fröer ?
Jag köpte några från Impecta och satte dom i januari-februari på värmepannan. jag gav nästan upp med den , men nu har EN vuxit upp.
Min stora fråga är just nu hur jag ska omplantera den? Hela stammen ner i jorden eller på samma höjd som nu ( som gurkan) ?
Gillar den växa lite trångt ( liten kruka) eller trivs den lite bättre med utrymme ?
För att hålla luftfuktigheten uppe, skulle en plastpåse med många lufthål över plantan hjälpa den på traven ? dom från impecta har oftast dålig grobarhet då papaya helst ska sås färska. köper du en frukt så har du ju väldigt många kärnor att så och då så får man ju också många, oftast gror färska kärnor väldigt bra nästan alla. samma höjd som innan, djupplantera inte stammen. var försiktig så du inte övervattnar eller torkar ut den för mycket. dom vill ha stora krukor, men du skolar om dom vartefter dom växer. öka med 2-3cm i krukstorlekn vartefter rötterna fyller ut. det är viktigt att röttern får fylla ut krukan innan du planterar om (inte rotsnurr) då papaya som jag skrev är känslig för torka och övervattning, en stor kruka med stor jordvolym och lite rötter kan öka risken för just att den torkar ihjäl eller ruttnar ihjäl. samma med platspåse, lagom med fukt men det får inte bli så mycket att den ruttnar.
lagom ,alltså . hmm, lär bli svårt under sommaren när jag reser bort, men hoppas att den klarar sig i växthuset med droppbevattning.
jag odlar gurka och tomat i sandhinkar i växthuset, en liten papaya skulle man kunna plantera i sin kruka i sanden. Funderar bara att det blir säkert för mycket vatten om jag låter 1,5 liter / dygn rinna genom den lilla krukan. Om jag ställer droppet fröbi papaya-krukan orkar den då suga upp fukt från sanden underifrån , hmm. testa och se heter det!
Mentha-Arvensis
25-04-2010, 07:16
Det mesta som kan sägas är sagt.
bortset från att papaya faktiskt är en ört och att man kan torka bladen för te (paw paw).
Hög luftfuktighet och så var det någonting med en skål äpplen för att stimulera fruktsättning.
Har inte själv provat papaya eftersom höjden på runt 4 meter (komersiel frukt) inte passar inomhus.
Alexander-VG-zon3
25-04-2010, 10:42
CITAT (katah @ 24-04-2010, 23:26)  lagom ,alltså . hmm, lär bli svårt under sommaren när jag reser bort, men hoppas att den klarar sig i växthuset med droppbevattning.
jag odlar gurka och tomat i sandhinkar i växthuset, en liten papaya skulle man kunna plantera i sin kruka i sanden. Funderar bara att det blir säkert för mycket vatten om jag låter 1,5 liter / dygn rinna genom den lilla krukan. Om jag ställer droppet fröbi papaya-krukan orkar den då suga upp fukt från sanden underifrån , hmm. testa och se heter det! det är dom första levnads tiden som den är känslig mot mycket. vartefter den har blir äldre så blir den tåligare. jag vet inte om den trivs i droppsystem så har jag aldrig odlat. men får du upp fler plantor så kan du ju testa olika metoder.
Maggan H
26-04-2010, 18:55
Jag har endast 1 planta kvar och den har stått på en fönsterbräda vid ett varmt element hela vintern. Alla övriga har dött, några stod i uterummet 10+ och en i ett ouppvärmt förråd. Den behöver rumsvärme året runt tydligen.
Alexander-VG-zon3
26-04-2010, 19:52
CITAT (Maggan H @ 26-04-2010, 19:55)  Jag har endast 1 planta kvar och den har stått på en fönsterbräda vid ett varmt element hela vintern. Alla övriga har dött, några stod i uterummet 10+ och en i ett ouppvärmt förråd. Den behöver rumsvärme året runt tydligen. ja lägst +15c +18c brukar man säga, alltså ''tropiska förhållanden'' med mycket ljus och värme och högfukt åretrunt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|