Full version: Toppa tomater?
Ingrid Zon3
Har för mig att jag hört att man ska toppa tomater, men när? Var det efter ett visst antal "våningar" med blommor?

De står i stora krukor på balkongen och växer som bara den. Vet dock inte sorterna.
Preussen
ska är väl inte det rätta ordet men om man om utrymmesskäl måste så funkar det väl la bra efter ca 3 blomsterställningar eller efter den höjd man så önskar.
Malin_MeL
är det inte lite tidigt? toppa brukar man väl göra när man inte vill att plantan ska sätta mer frukt utan lägga all kraft åt att mogna de som redan hänger på den innan frosten tar den.
Ingrid Zon3
Ja, det är inga problem med höjden, inget tak på balkongen, så "the sky is the limit" bokstavligt talat. Utan det var mer frågan om det som Malin MeL skriver, när ska man toppa dem för att få bästa utveckling av tomaterna?
Frosten verkar inte direkt stå för dörren så jag antar att jag kan vänta lite, eller?
Tulipanaros
Om du kan ta in krukorna från balkongen när frosten nalkas skulle jag inte toppa dem alls. Men det beror ju på vad du prioriterar: så många färdiga tomater som möjligt under säsong, eller många tomater totalt, att eftermogna. Jag tycker att stor skörd under lång säsong är trevligt och tycker att eftermognad funkar bra (inte nödvändigt att ta in hela krukor heller, antingen kan man kapa hela plantan och ta in den på eftermognad, eller rentav bara plocka frukterna och låta dem eftermogna så luftigt som möjligt). Så jag toppar inte alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Och man kan faktiskt göra en hel del gott av gröna tomater ex. tomatmarmelad så det gör ju ingenting ifall det hänger en hel del gröna tomater på plantorna när frosten nalkas. På saluhallen vid hötorget såg jag för 2v sedan att de sålde gröna omogna tomater (det var ej sorter som är mogna som gröna för de har en helt annan grön nyans).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon