Emelita
09-07-2009, 11:34
Hej. Vi ska gjuta egna betongplattor till våran berså och i dessa ska vi trycka ner bitar ca. 1,5 x 1,5 cm av sönderslagna kakelplattor. Så idag begav vi oss för att köpa kakelplattorna då sa försäljaren av vi var tvungna att ha frost säkra plattor för att de andra skulle frysa sönder och det skulle försvinna flisor ur dem. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Måste man använda frost säkra plattor?
//Emelie
Nej, när det skall vara så små bitar så skulle jag inte bry mig om det. Däremot bör man nog armera betongplattorna, om man skall gå på dem?
Emelita
09-07-2009, 14:51
det var det vi också tänkte. det känns ju lite surt om det skulle gå sönder i vinter. Nja det skall vara några plattor i mitten som prydnad.
lenaandersson
09-07-2009, 16:58
dom i affären har helt rätt, jag köpte världens finaste bord med trasiga kakelplattor som mosaik i skivan, den stod ute på vintern och vissa bitar delar sig i skivor och så är den fina kakelbiten borta. så välj frost tåligt för det är ju ändå mkt jobb, så då vill man ju att det ska hålla.
karinmaria
12-07-2009, 12:01
Är det alltså mosaiken som fryser söner och inte betongen...alltså själva plattorna?
lenaandersson
12-07-2009, 15:12
det är kakel bitarna som fryser sönder. helt rätt.
Emelita
16-07-2009, 19:19
okej, då ska vi alltså satsa på frostsäkert kakel eller kanske glasmosaik?
fredwel
16-07-2009, 22:04
klinker eller glasmosaik. Skulle gissa att armering inte behövs om du inte ska göra stora plattor.
Emelita
18-07-2009, 11:04
Plattorna jag tänkt gjuta är inte speciellt stora men hade tänkt nog tänkt armera med hönsnät men då kanske jag skippar det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.