Hej alla,
jag är total nybörjare på balkongodling, men i år har jag slagit till och införskaffat 3 st 70 cm lådor och ett par krukor. Jag visste ju inte riktigt hur jag skulle göra, men jag läste i alla fall här på forumet att man ska ha lecakulor i botten och sen jord och plantera i detta. Så jag satte petunior i lådorna och de är jättefina.
Problemet blir alltså när det regnar mycket så svämmer de över. Jag tar ned dem och kan hälla ur litervis med vatten ur lådorna, särskilt den som står ytterst och förmodlingen får mest vatten från balkongen ovan. Lådorna hänger på insidan av min balkong och under nästa balkongs tak, men det hjälper alltså inte mot regnet.
Nu har jag läst att man, förutom lecakulorna, även ska borra hål i lådorna (jag trodde lecakulor liksom var ersättning för hålen...). Men om jag redan har planterat i dem, hur gör jag då? Kan ju knappast vända de upp och ned... Och hur många och hur stora ska hålen vara? På botten eller på sidorna av lådorna?
Eller finns det något annat att göra, förutom det sjävklara att ta ned dem på golvet under taket? Täcka över dem? Man är ju inte alltid hemma när det börjar regna...
Med vänliga hälsningar,
Nybörjaren