Full version: Regnbekymmer
deselby
Hej alla,

jag är total nybörjare på balkongodling, men i år har jag slagit till och införskaffat 3 st 70 cm lådor och ett par krukor. Jag visste ju inte riktigt hur jag skulle göra, men jag läste i alla fall här på forumet att man ska ha lecakulor i botten och sen jord och plantera i detta. Så jag satte petunior i lådorna och de är jättefina.

Problemet blir alltså när det regnar mycket så svämmer de över. Jag tar ned dem och kan hälla ur litervis med vatten ur lådorna, särskilt den som står ytterst och förmodlingen får mest vatten från balkongen ovan. Lådorna hänger på insidan av min balkong och under nästa balkongs tak, men det hjälper alltså inte mot regnet.

Nu har jag läst att man, förutom lecakulorna, även ska borra hål i lådorna (jag trodde lecakulor liksom var ersättning för hålen...). Men om jag redan har planterat i dem, hur gör jag då? Kan ju knappast vända de upp och ned... Och hur många och hur stora ska hålen vara? På botten eller på sidorna av lådorna?

Eller finns det något annat att göra, förutom det sjävklara att ta ned dem på golvet under taket? Täcka över dem? Man är ju inte alltid hemma när det börjar regna...

Med vänliga hälsningar,
Nybörjaren
KURT
Du kan borra hålen någon centimeter upp på sidorna, så kommer allt under den nivån fungera som vattenmagasin. Och man behöver ganska många eller stora hål för en stor kruka/låda.
deselby
Hej,

jaha, du menar att man borrar just ovanför de här lecakulorna? Hur många hål är många? Typ ett hål på en halv cm i diameter var 5:e centimer?
Tack för hjälpen,
Deselby
KURT
Se hur stora dräneringshål vanliga krukor har, man behöver inte göra hålen så stora, men är de alltför små kan de lätt sättas igen.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=85456
hallonrosa
Ofta finns det markerat i plasten i krukor och lådor vart man kan borra hål, finns det inte sånt i dina lådor? Eftersom att jag inte skulle vilja ha hål i lådorna på sidorna skulle jag försöka borra underifrån på nåt sätt.
deselby
Tack Hallonrosa och Kurt för era svar! Nja, om det fanns några markeringar i lådorna så lade jag i alla fall inte märke till dem...smile.gif Det är helt vanliga lådor från Hammarplast, det är ju möjligt att detta finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon