MalinBaltzar
Vi flyttar in i ett helt nytt hus om lite mindre än en månad och har en del planering att göra framförallt i trädgården... sweatingbullets.gif Nu behöver jag ett tips på en bra häck som man kan ha runt tomten. Den måste vara tät nog att hålla inne ett monster (dvs. stor hund på 58kg) flirting.gif och gärna bli upp emot 1,80 hög så att han säkert inte kan hoppa över heller. Samtidigt vill jag att den ska vara fin och helst inte taggig... Det sista kanske man kan rucka på om de andra kraven uppfylls giggle.gif

Några förslag? smiley_small_hug.gif
GunnellF
Måbär, Ribes alpinum. Blir grön å fin, växer relativt fort och går att klippa så att den blir tät. Har inga taggar, den får bär som inte är giftiga (ser ut som små, bleka vinbär eftersom måbär är vinbärssläkte).

Dock kanske inte tillräckligt hög? Upp till 1,5 m.
MalinBaltzar
Tack för ett superförslag! Både jag och min sambo gillade denna häck och inte alls så farligt dyr heller tummenupp.gif

Men hur fort växer häcken? Plantorna vi hittade är ca 50cm höga, 8kr/st men tar det många, många år innan häcken är tät och iaf 1m hög kanske det är bättre att köpa lite dyrare och mer utvecklade plantor...
GunnellF
Kul att ni gillar Måbär! När det gäller tiden för en häck att växa upp så tar det ju alltid några år, men inte många många... Måbär växer rätt fort men man måste ju klippa ner häcken en del, varje år för att få den tät och man släpper upp den några dm varje år tills man fått den höjd man vill ha och den täthet man vill ha.
vanjalarsa
Hej
Vad det låter spännande med ett nytt hus!

Alltid när det blir tal om häckar så föreslår jag Häggmispel. DEn har ett skirt vackert bladverk på våren som följs av klasar med vita blommor. Sedan kommer bär som är ätliga. Äter man dem inte själv så är de uppskattade av småfåglarna också. PÅ hösten får den en underbar t fin färg på bladen.

Växer fort när den etablerat sig. Blir nästan så hög som man själv vill. Och kraftig.
Tål radikal nerklippning om det någon gång skulle behövas.

Personligen så är inte jag någon vän av måbär. DE blir sällan så höga heller.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
KURT
Jag tror ju knappast att en måbärshäck kan stoppa en hund som väger 58 kg!
GunnellF
CITAT (KURT @ 20-07-2009, 14:26) *
Jag tror ju knappast att en måbärshäck kan stoppa en hund som väger 58 kg!

Det kanske ingen häck kan whistling.gif Granhäck möjligen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon