Greta T
Hej Vi har en friväxande häck med vanlig syrén, ungersk syrén, häggmispel, och fläder. Vi har nästan varje år tagit de grövsta stammarna och kapat de nere vid marken för att föryngra den. Nu har den vuxit alldeles för hög. Min undran är nu om man kan kapa den nu när flädern har blommat färdigt ca 1 meter ovan mark för att den åter ska bli en friväxande häck. Vi vill att den ska vara ca 2 - 2,5 m hög. Kommer den att se konstig ut när den börjar att växa igen? Och är det rätt tid att göra det nu? Många frågor som jag hoppas att få svar på.
Åsa, mälardalen zon 2
Inga av dessa buskar blir snygga när man kapar dem på 1m höjd. Antingen kapar man dem ca 15-20cm ovanför marken eller så gallrar man.

Ingen av dem håller den höjden du önskar, så är det inte en riktigt hög friväxande häck du vill ha kanske det är enklast att byta ut dem mot något mer lämpligt som inte blir så mycket högre än det du önskar.

Bästa beskärningstid ifall man ska göra rejäl föryngring är vårvintern.

Kan tillägga att fläder inte brukar må bra av några hårdare beskärningar.
Greta T
Tack för svaret även om det inte var det svaret jag ville ha. Du kan och jag rättar mig efter det. Jag fortsätter att gallra varje år, kanske lite mer än jag brukar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon