medusa
...och ni kommer finna mina fragor och undranden lite har och dar pa "Odla nu".
Detta verkar vara en toppensite!
Ralf
Välkommen hit.
Vi svarar på nästan allt.

smile.gif
Eivor på Väddö
Hej! Jag instämmer i välkomnandet. Fast jag blir ju nyfiken - bor du och odlar i Grekland? Det skulle ju vara spännande att få höra mer om.
Lena N
Välkommen! wub.gif Vad skoj att få ta del av odlingserfarenheter från Grekland. Vilken odlingszon kan det bli på den svenska skalan?
Ti bee
Välkommen hit! smile.gif
sanna
Yassa Medusa!

(Har tyvärr inte något grekiskt tangentbord... smile.gif )

Välkommen till odla.nu!
Ja, det vore som sagt väldigt intressant att höra hur dina odlingsförhållanden är därnere! Har ofta undrat hur man benämner odlingszoner söder om zon 1...?

Berätta gärna mer om vad du odlar! Var i Grekland bor du?

Hälsningar Sanna smile.gif
Gossen Ruda
Kul, internet när det är som bäst. Jag är ofta inne på ett annat forum för tågmuppar. Där har vi en kille som skriver från Japan. Han har lärt sig svenska av någon anledning jag inte kommer på nu. Han skriver fullt läsligt men man märker att det inte är modersmålet.

Jag ser att medusa inte har svenska tecken. Det går att fixa ändå. Dom flesta tangentbord har en specialtangent till vänster om enterknappen med bl.a. två prickar på. Ett tryck på den tangenten och sen ett o ger ö. Likadant med prickarna och a ger ä. Det skall gå att göra ett å också men jag kommer inte på det nu. Shift ger stora bokstäver.

Sen finns alltid möjligheten att använda alt-knappen. Den hålls ner och sen slår man en kod på siffertangenterna till höger.
alt+134 ger å, 132 ger ä, 148 ger ö, 143 ger Å, 142 ger Ä och 153 ger Ö.
Berith
På tal om odla-användare långt borta... Kommer ni ihåg att det var en kvinna/tjej som flyttade långt bort och skulle bosätta sej på nån ö? unsure.gif Undrar hur det gick för henne. Hon undrade ju lite över att odla "svenskt" där borta.
medusa
CITAT (Gossen Ruda @ 26-10-2003, 22:02)
Kul, internet när det är som bäst. Jag är ofta inne på ett annat forum för tågmuppar. Där har vi en kille som skriver från Japan. Han har lärt sig svenska av någon anledning jag inte kommer på nu. Han skriver fullt läsligt men man märker att det inte är modersmålet.

Jag ser att medusa inte har svenska tecken. Det går att fixa ändå. Dom flesta tangentbord har en specialtangent till vänster om enterknappen med bl.a. två prickar på. Ett tryck på den tangenten och sen ett o ger ö. Likadant med prickarna och a ger ä. Det skall gå att göra ett å också men jag kommer inte på det nu. Shift ger stora bokstäver.

Sen finns alltid möjligheten att använda alt-knappen. Den hålls ner och sen slår man en kod på siffertangenterna till höger.
alt+134 ger å, 132 ger ä, 148 ger ö, 143 ger Å, 142 ger Ä och 153 ger Ö.

o'o A aa"'o Hej du, det funkar inte... Hoppas ni kan lasa mina inlagg anda!
medusa
CITAT (sanna @ 26-10-2003, 21:03)
Berätta gärna mer om vad du odlar! Var i Grekland bor du?

Hej Sanna,
Jag bor pa en liten o i dodekaneserna, Patmos. (For er som inte kanner till den ar den ca 35 km2 stor med ett invanarantal pa ca 3000.)
Jag har citron, mandarin, plommon, pecan, oliv o vinranka bl a.
I vinter skall jag forsoka odla potatis, blomkal, broccoli, lok/vitlok, brysselkal o morotter.
Kan inte mycket, men forsoker mig pa det mesta!
Pia mitt i Skåne
Hej och välkommen.
Vad avis jag blir!
Visserligen trivs jag utmärkt där jag bor och hade inte alls velat flytta, men TÄNK att kunna ha hibiscusar ute i trädgården... wub.gif
Pia mitt i Skåne.
andreas i uppsala
jag skulle säga att du bor i zon 9-10(usda)Medans vi i sverige lever i (som bäst)7b kanske även 8a(sydligaste skåne)stockholmstrakten är 7a-6b(7b?) och uppsala 6a-6b.
medusa
CITAT (andreas i uppsala @ 27-10-2003, 17:24)
jag skulle säga att du bor i zon 9-10(usda)Medans vi i sverige lever i (som bäst)7b kanske även 8a(sydligaste skåne)stockholmstrakten är 7a-6b(7b?) och uppsala 6a-6b.

Tack, jag har alltid undrat.
medusa
CITAT (Ralf @ 26-10-2003, 15:55)
Välkommen hit.
Vi svarar på nästan allt.

smile.gif

BRA! Jag har massor av fragor... Men jag vander mig till respektive forum. Det ar ju sa valorganiserat har pa "Odla.nu"!
Men snart far ni se bilder fran min oorgniserade tradgard.
Hej laugh.gif
rosettei
rolleyes.gif
Väntar, ska bli spännande att se dina bilder.
Susanna
CITAT (medusa @ 27-10-2003, 15:59)
Jag bor pa en liten o i dodekaneserna, Patmos. (For er som inte kanner till den ar den ca 35 km2 stor med ett invanarantal pa ca 3000.)

Hej och välkommen!

Åhhh!!! Patmos!!! Lyckliga dig. Var där en sommar för några år sedan och det är verkligen en kanonö!!! Längtar ständigt tillbaks till de underbara stränderna och de underbara människorna. Åkte runt ganska mycket på ön och där finns mycket att se. Jag har båtluffat en del i Grekland men oftast varit i kykladerna. Där höll jag Naxos som favoritö men när jag upptäckte Patmos blev jag förälskad och fick en ny favoritö. Om några år hoppas jag på att kunna komma tillbaks dit!

Hälsningar Susanna
Sylvia
Vad spännande med en som bor söder om oss, välkommen! Vi "zon 1-människorna" har ju hittills varit de som haft det "varmast" i Odla-forumet, men nu blir det visst du! Kul att få se dina bilder!
Gossen Ruda
Gör ett kort tillbakahopp till svenska bokstäver. Det är möjligt att grekiska tangentbord har en helt annan teckenuppsättning än våra för att funka där. Däremot fungerar det alltid med alt + kod. Det är det internationella teckenspråket, kallas ibland för ASCII-tecken men jag tror inte det är helt riktigt. Du får göra precis som du vill, det går att läsa ändå.
Cilla
Hej och välkommen sydliga ö-granne!

Om du inte får till med med ASCII-koderna för de tre sista bokstäverna kan du använda de internationella skrivsättet om du tycker det blir enklare att läsa, dvs
aa för a med en ring
ae för a med två prickar och
oe för o med två prickar.

Men goer som du vill, det gaar att laesa det mesta aendaa!

Cilla paa en oe i inre OEstersjoen
Ewa L
Hej och välkommen!
Min svägerska — och väninna — var gift med en kille från Rhodos (Rhodian?) och var bosatt där i många år.

Var nere och hälsade på några gånger. Hennes minimala trädgård var ganska exotisk i mina ögon, men mest exotiskt i grannarnas var att hon envisades med att ha gräsmatta! biggrin.gif

Cirka 4 kvadratmeter stor, men grön. Den skulle barnen ha för att känna gräs under fötterna. Behövde inte ens en gräsklippare, gick att klippa med sax. "Kostade" dock en hel del vatten.

Vatten hade oxå behövts på den golfbana jag brukade spela på där. Fair ways stenhårda som asfalt!! Bollarna studsade! laugh.gif
Wargen
smile.gif Vad kul med en medlem i Grekland. Jag har rest runt och bott en hel del både i Aten och på öarna. Längtar dit ofta, ofta...Hoppas så småningom få möjlighet att bo där mer regelbundet, höst eller vår helst. Har aldrig besökt Patmos tyvärr, nu har jag dock bestämt mig för att Naxos ska bli nästa mål. Har du kollat in www.kalimera.nu? En riktig Greklandsfantast-sida....Jättebra.
Ska bli kul att se dina bilder! smile.gif
Susanne i Linköping
Ni ursäktar väl en teknikmupp, hoppas jag, och förlåter mig för att jag tar upp de svenska tecknen igen:

medusa, om åäöÅÄÖ ser vettiga ut på din dator kan du markera en bokstav någonstans i texten var som helst på sidan (ur ett annat inlägg eller hjälptexten i vänsterspalten t ex) och kopiera in den i ditt inlägg, det funkar för mig i alla fall (Netscape 6).

Fast det går ju inte sådär supersnabbt. sad.gif

Om det inte går att markera i icke editerbar text kan du klicka på citera-knappen till höger i något lämpligt inlägg, så kommer texten upp editerbar i en ruta.

(Vad heter "editerbar" på svenska? Min svengelska skäms jag sååå över.)
Lena N
Jag tycker Medusas text är fullt begriplig även utan å, ä och ö. Ger en konkret känsla av att detta är skrivet utanför Sverige. Lite som när någon pratar med brytning. tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT
(Vad heter "editerbar" på svenska? Min svengelska skäms jag sååå över.)

Redigerbar?

Våra vokalister med sina prickar och ringar skall vi vara rädda om: I åa ä e ö. (I ån är en ö)
Susanne i Linköping
Redigerbar ja, tack Åke. Snart får jag börja plugga hemspråk. tongue.gif

Och visst går det bra att läsa texten även utan prickar och ringar men jag ville ändå tipsa om ytterligare ett sätt som kan funka om medusa vill försöka. Ibland blir det tokigt utan prickar.
Sylvia
CITAT (Lena N @ 28-10-2003, 22:04)
Jag tycker Medusas text är fullt begriplig även utan å, ä och ö. Ger en konkret känsla av att detta är skrivet utanför Sverige. Lite som när någon pratar med brytning. tongue.gif

Jo, det går bra att läsa utan prickar. Mina amerikanska vänner har inte heller prickar när de t.ex. skriver svenska ortnamn, men det går bra ändå. Fast ibland blir det lite roligt, Ås blir As och Hönö blir Hono, men vad gör det.
Jennyn
Grekland, det låter toppen. Du får muntra upp oss här uppe i den mörka Norden. Jag blev svårt imponerad av att rosenträdgårdarna blommade för fullt i Grekland i april. Och alla grönsaker man kan odla året om!!!

/Jennyn
medusa
CITAT (Jennyn @ 29-10-2003, 18:06)
Grekland, det låter toppen. Du får muntra upp oss här uppe i den mörka Norden. Jag blev svårt imponerad av att rosenträdgårdarna blommade för fullt i Grekland i april. Och alla grönsaker man kan odla året om!!!

/Jennyn

Mina sma rosor blommar nu IGEN. Jag tror det ar tredje omgangen i ar...
Skall ta lite mer bilder sa alla intresserade far se (och komma med tips...).
Tills vidare far ni noja er med nagra bilder fran sondagens promenad o en liten bild av sommarens "grasklippare".
(I morse var det 10 grader!!! Hua... Men i morgon skall det bli 23.)
medusa
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:18)
Har du kollat in www.kalimera.nu? En riktig Greklandsfantast-sida....Jättebra.
Ska bli kul att se dina bilder! smile.gif

Ar flitig Kalimera-lasare/skrivare!
rosettei
rolleyes.gif
Jag har lite svårt att se vad bilderna föreställer de är lite för små.
Albumet med andras trädgårdar är ok att se på.

Vad heter de rosa blommorna?
medusa
CITAT (rosettei @ 29-10-2003, 22:59)
:rolleyes:
Jag har lite svårt att se vad bilderna föreställer de är lite för små.
Albumet med andras trädgårdar är ok att se på.

Vad heter de rosa blommorna?

:unsure: Skall jag vara helt arlig... Har ingen aning, men jag skall fraga i blombutiken. Visst ar den plantan vacker!
Tommy
Yaso! Tikanis?

(Några av mina grekiska kunskaper) biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon