Full version: Rosrost
Lottarotti
Mamma har en stor rosbuske som har rosrost. Nu ska vi med gemensamma krafter gräva bort och slänga den. Var? Komposten? Tippen? Eller blir den fin igen på annan plats?

Det finns fler rosor där. Om de verkar opåverkade, kan de stå kvar? Eller ska rubbet "saneras"?
Hur länge måste man vänta innan man kan plantera rsor där igen?
Något annat man bör tänka på?

Detta ska ske idag. Kanske några av er som sitter inne i regnet hinner svara?

Tack alla fantastiska kunniga människor!
emmalofo
Är den verkligen så illa däran att den måste grävas upp och slängas?

När mina rosor fått rosrost har jag bara tagit bort alla angripna blad och låtit den vara. Nästa sommar kanske den är jättefin igen.

Men "smittar" gör det ju (väl?).
GunnellF
Enl kunnigt folk ska grenar och blad med rosrost brännas.
Ezereht
Ta inte bort alla rosor, bara "problemrosen". En del rosor är mer mottgliga för rosrost, har dom andra klarat sig hittils är dom nog starkare.
Erika i Sandviken
Jag skulle klippa ner den till 15cm och spraya den med Binab nu och en sväng till i höst,sen tidigt i vår.

Min Dorndröschen fick rosrost förra året och då gjorde jag som ovan,de är kanon fin nu.
Stiffe
Nyponrosor och alba Maxima t ex får alltid mer el mindre rosrost, men de tar ingen nämnvärd skada av det. Man gör som emmalofo och plockar bort angripna partier löpande. Det är lätt i början på säsongen när det är illorange lysande sporsamlingar.

Om denna ros brukar drabbas av rosrost, men inga andra i trädgården så kan jag inte se att du behöver krånla till det. Släng den på komposten om du absolut inte vill ha den. Har den inte smittat tidigare så gör den inte det nu heller. (Om du täcker den med ett tunt lager jord så kan den inte smitta).

Om du ska plantera en ny ros så byt så mycket jord du orkar, och lägg gärna på kompost och naturgödsel (=häst- el ko-skit). Det friskar upp mikrolivet i jorden och hjälper till att hålla balans och genom det motverka t ex rotsårsnematoder. (För övrigt tror jag att det är ett starkt överskattat problem, men det är ju jag det). Om ni ändå är oroliga - vräk ner tagetes där rosen stod. De sägs motverka rotsårsnematoder.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon