|
Monarda
09-07-2009, 14:43
Jag har haft svartvita flugsnappare som häckat i trädgården varje år sedan långt tillbaka men inte i år. Och nu är det väl för sent, antar jag. Har ni andra märkt någon nedgång?
Huggorm
09-07-2009, 14:56
Det kanske är dina flugsnappare som hamnat hos mig i år, jag har inte haft tidigare men har nu
Gunilla T
09-07-2009, 14:59
Ja, brukar ha många, 10 - 12 stycken häckande par svartvita flugsnappare här i trädgården varje år. I år var det två par som hade det besvärligt pga det kalla och regninga vädret, då som nu.
skogstroll
09-07-2009, 15:53
jag har haft i en holk
Meriona
09-07-2009, 19:09
Mamsen har haft som vanligt, men de har bytt holk av nån anledning.
Myosotis
10-07-2009, 09:18
Jag har haft två par, brukar oftast bara ha ett. Tycker inte om dem, i år körde de t.o.m. bort nötväckorna!!  Saknar mina nötväckor jättemycket. Har inte vågat titta i holken, men flugsnapparna byggde säkert bo ovanpå nötväckeungarna.  Så du kan gärna få mina svartvita flugsnappare nästa år. Däremot är det första året någonsin utan grå flugsnapparhäckning, så tomt det känns.
Monarda
10-07-2009, 09:31
Nu blir jag riktigt förskräckt! Den holken som 'min' snappare brukar bygga i var upptagen av en blåmes när han anlände. Ungarna hade redan kläckts så det var full fart på föräldrarna. En dag såg jag att snapparen var och kikade in och jag blev lite orolig vad som skulle hända. Sedan såg jag honom inte mer vid den holken men det blev märkvärdigt tyst och efter en vecka måste jag bara lyfta på taket och där låg fyra döda blåmesungar! Satte det inte i samband med snapparens besök eftersom han försvann så fort, i alla fall vad jag såg. Men nu när jag ser att dom till och med kan bygga bo på andras ungar  undrar jag ju hur skyldig han kan vara!? Mördade han ungarna och drog sen!
skogstroll
10-07-2009, 09:34
CITAT (Myosotis @ 10-07-2009, 10:18)  Jag har haft två par, brukar oftast bara ha ett. Tycker inte om dem, i år körde de t.o.m. bort nötväckorna!!  Saknar mina nötväckor jättemycket. Har inte vågat titta i holken, men flugsnapparna byggde säkert bo ovanpå nötväckeungarna.  Så du kan gärna få mina svartvita flugsnappare nästa år. Däremot är det första året någonsin utan grå flugsnapparhäckning, så tomt det känns.  mina snappare och nötväckor bor grannar och det är bra mycket mer nötväckor än snappare. Konstigt... nötväckorna är ju så mycket större.
Myosotis
10-07-2009, 11:02
Jag blev också förvånad faktiskt, nötväckor är inte bara stora och starka utan också väldigt tuffa, det brukar vara de som kör bort alla andra. Flugsnapparna kör alltid bort mina mesar, särskilt svartmesarna.
Huggorm
10-07-2009, 14:10
Har man plats kan man sätta upp fler holkar. Flugsnapparna verkar ju dessutom trivas bra i holkar av färskt trä, till skillnad mot andra fåglar. Det verkar ju vara brist på boplatser om flugsnapparen gör sig omaket att bråka med nötväckor
Myosotis
10-07-2009, 14:30
CITAT (Huggorm @ 10-07-2009, 15:10)  Det verkar ju vara brist på boplatser... Verkligen inte. Stor trädgård med massor av holkar, flera holkar förblev tomma.
Huggorm
10-07-2009, 15:09
CITAT (Myosotis @ 10-07-2009, 15:30)  Verkligen inte. Stor trädgård med massor av holkar, flera holkar förblev tomma. Då fixar nog nötväckorna en ny kull i en annan holk
Myosotis
10-07-2009, 15:30
Nä, de stack härifrån så långt så jag bara hör dem på långt håll ibland. Hittade nog ett ihåligt träd borta i hästhagen?
Meriona
10-07-2009, 18:43
Det hoppas vi på!
Fågelvägen
10-07-2009, 18:52
En svartvit flugsnappare verkade gilla en av våra många holkar. Tyvärr står vår bil parkerad ca 3 m ifrån. Flugsnapparen fick syn på en HOTFULL RIVAL i bilens backspegel och så höll den på i flera dagar och angrep sin spegelbild. Vi hängde en plastpåse på spegeln, men då fortsatte fågeln med att hetsa upp sig över bilens fönster. Något sjungande hann den inte med. Till sist gav den upp och bosatte sig någon annanstans.
zaaritha
10-07-2009, 19:28
Har alltid haft flugsnappare hos oss förut--ej i år. Däremot kom svarthätta som vi ej haft tidigare! Inte här--men när , vi bodde i Borrbäckstorp, fanns de o rosenfink.
Här har varit flugsnappare även i år,sjöng för mig hela dagarna.Efter midsommar syns de inte till längre. [attachment=38078:2009_05_...__Large_.JPG] Här är han,bilden togs i maj
Thalassa
13-07-2009, 08:52
Vi har haft flera par (minst 3 par, svårt att hålla reda på dem) svartvit flugsnappare i år. Sedan har vi också haft grå flugsnappare.  Vet dock inte hur många det brukar vara eftersom vi inte har bott här någon sommar tidigare. Men det finns otroligt många holkar, gissningsvis 40-50 st, så det kanske inte är så konstigt om vi har flera par.
skogstroll
17-07-2009, 14:30
hur bor nötväckorna?
Myosotis
17-07-2009, 16:36
Gärna i mesholkar. Bygger bo av tallbarksflagor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|