emmalofo
Har läst att denna rosen ska dofta så underbart, men tycker den ser så otroligt olika ut i färg på olika bilder.

Ni som har den: är den karamellrosa (typ Louise Odier) eller någon annan nyans?
Kajsa
Här har du lite bilder från Roslistan
Mme Isaac Pererie
emmalofo
Det är precis det här jag menar smile.gif

Alla dom bilderna har ju helt olika färg. Bild 3 och 4 (uppifrån) ser ut som jag föreställer mig den, men de andra bilderna har ju helt andra nyanser.

Och en del beskriver färgen som "platt och tråkig". Men tex Louise Odier har en rosa färg som åtminstone jag älskar, så jag undrade om den här var något åt det hållet.

Vad tycker du Kajsa, du har väl båda?
Kajsa
Nej jag har bara Louise Odier som jag tror är mildare i färgen. Mme Isaac P. ser ut att vara ganska knalligt rosa, dom flesta bilderna är det i Roslistan.
Thé
Min har inte blommat än, den är nyplanterad, men om den blommar ska jag göra ett utlåtande här smile.gif

Enligt LÅG är den "varmt karminrosa till karminröd; den bleknar och får inslag av ljust violett". Jag skulle tro att den syns på håll, men utan att vara skrikig. Hmm... confused.gif
Stiffe
Ju soligare den står desto snabbare och mer bleks den. Förmodligen också i viss mån värmeberoende.
/S
Thé
Jag såg den faktiskt häromdagen i Raskarum, och den är inte alls skrikig, kanske därför någon kallar färgen platt och tråkig? Den såg ut ungefär som den översta och den näst nedersta bilden i roslistan (på min skärm i varje fall).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon