emmalofo
Hej,

Vad kan ha hänt med mina tomater? Mängder av tomatkvistar (alltså där tomaterna/blommorna suttit) är tvärt av. Trodde första att det var mina barn som gjort det, men såg sedan att alla tomatkvistarna (alltså även där tomaterna sitter kvar) har en liten knäck på sig, och ser ut som dom är på väg att trilla av.

VAD kan det vara? Kommer hela min skörd att försvinna?

[attachment=37830:DSCN50860001.JPG]
mirjam
Nyfiken vad du kommer få för svar - det finns många här som kan mycket :-) Vilken växtplats har tomaterna. Har de stått ute mycket i regn och blåst - som kanske pinat dom fast de kanske haft tak ? Har du fått jorden att torka upp, hur ofta/mycket har du vattnat i denna regniga sommar.. Jag har själv lyckats fått avbrutet nån gång just där men det har berott på allt flyttande och de har blivit avknäckta av mig själv. Vilken sort är det.
Tulipanaros
Det där ser ut som blommor som ramlat av eftersom de inte varit pollinerade, eller för att det har varit kallt och ogynnsamt. Att en del blommor ramlar av är inte konstigt, så är det nästan jämt -- eller snarare: plantan producerar ett överskott på blommor för säkerhets skull, och orkar inte göra frukter av allihop. Men det är klart, när en hel klase går om intet blir man förstås inte glad. Har de stått i tufft väder? Pollineras de ordentligt? Att tomaterna har en liten knäck på skaftet låter inte alarmerande, skaftet har ofta en vinkel och en knöl mitt i. Om de inte har ramlat av också, förstås?
emmalofo
Hm, tomaterna står i stora krukor på min altan. De står varmt och soligt, men är naturligtvis utsatta för både regn och blåst. Och nu har det ju regnat ordentligt i flera dagar. Torkat ut har dom inte, när det var soligt och varmt vattnade jag varje kväll.

Sorterna är Gardeners Delight, SunGold och SuperSweet.

Plantorna har mängder med tomater också, och massor av blommor, så det är möjligt att det bara är "naturligt bortfall" som du föreslår Tulipanaros. Men det är verkligen massor av blommor som faller av, suck så sorgligt.

Det där om att dom ofta har en vinkel, eller knöl låter ju bra. Men det har inte alla, många av mina som ser fina ut och sitter kvar har inte det. Är det olika mellan olika sorter?

Är det förresten någon som kan komma med en kvalificerad gissning: 2 av mina tomater har kommit mycket längre än den 3:e (sorter enligt ovan) men alla står listade som tidiga. Vilken ligger efter, tro? (Min märkning har regnat bort smile.gif)
mirjam
GD är nog den som är mest starkväxande (tänkte att utefter det kan du kanske anta vilka som är GD, kanske du vet antalet oxå) . hos mig har Sungold mycket skörare blad. Supersweet har jag inte odlat ännu. har du tur kanske du kan googla på internet leta utvecklingstiden. Den noteringen jag hade om Supersweet var att den ansågs problemfrii även in på hösten. Jag tror inte det är nåt bra tomatår i år och tomaterna kommer nog inte så som de skulle på friland om vi hade mer sol och gynnsamma förhållanden. Det är väldigt retsamt när märkningen försvinner, man vill ju veta, och det blir ett komihåg lösa problemet till nästa år. ha en liten fin anteckningsbok lätt till hands och för noteringar - det som du anser viktigt, roligt och det underlättar till nästa år att kolla i under uppdrivningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon