01550n
Hej alla glada rolleyes.gif

Jag har gått och funderat på lite olika frågor som jag jättegärna skulle vilja att någon kunde besvara.. angel_not.gif

1. Kan man ta sticklingar från vilka växter som helst ?

2. Kan man så fröer från exotiska frukter i affären, typ apelsin, citron, periska, nektarein osv.? Finns det som fröer att köpa och isåfall vart?

3. Om fråga 2 inte går, kan man ha turen att hitta en kvist i en frukt affär och göra den till en stickling?

4. Finns det jättejordgubbar? flirting.gif

5. Mina sockerärtor har bildat jättemånga skidor, men nu verkar den ha stannat i växten? Om jag skördar, kommer den bilda fler igen då?

Jättemånga tack iförväg smiley_small_hug.gif

Nauti
CITAT (01550n @ 09-07-2009, 19:12) *
1. Kan man ta sticklingar från vilka växter som helst ?

2. Kan man så fröer från exotiska frukter i affären, typ apelsin, citron, periska, nektarein osv.? Finns det som fröer att köpa och isåfall vart?

3. Om fråga 2 inte går, kan man ha turen att hitta en kvist i en frukt affär och göra den till en stickling?

4. Finns det jättejordgubbar? flirting.gif
Man kan ta sticklingar på de flesta växter såvitt jag vet. Sålänge det handlar om sådana växter jag tänker på som vi oftast odlar. Det finns ju mängder av växter i alla former varav vissa jag inte kan tänka mig hur det skulle gå till att ta sticklingar av tongue.gif Vissa växter rotar sig väldigt lätt medan andra är väldigt svåra att få att rota sig. Vissa går på bara några dagar medan andra kan ta väldigt lång tid på sig.

Man kan så fröer från frukterna i affären. Men många gånger blir de frukter som kommer från plantan inte likadana som den frukt du tog fröerna från.

Kvistar av exotiska frukter lär du inte hitta i någon affär tongue.gif

Det finns jordgubbssorter som är framtagna för att ha stora frukter i alla fall. Vad du menar med jätte, det vet jag inte tongue.gif
01550n
Ok, jättetack! Men vet du var man kan köpa exotiska fröer till typ citron och apelsin? Har inte hittat det...
RibesRubusVitis
Kärnor från citrusfrukter eller Prunus (persika, aprikos etc.) brukar gå alldeles utmärkt att så i kruka. Det är nog ovanligt att citrus ger frukter i svenskt klimat och persikorna är sällan sådana som tål våra vintrar. Men det lär finnas ett välkänt träd i Stockholmstrakten (vid en pendeltågsstation?) som kommit till genom att någon spottat ut kärnan från en persika.

Ett par gånger har jag i fruktdisken hittat utländska druvklasar med en bit förvedad kvist kvar; dessa har också villigt slagit rot i krukan.
01550n
Jasså, hehe.. Det låter ju rätt coolt. Då borde jag ju också klara det =) Jättetack, bra tips. Ska kola där nästa gång jag handlar! =D smiley_small_hug.gif
Tulipanaros
Nja, riktigt alla kan man inte ta skott från -- men en hel del. Och ja, man kan så kärnor och få plantor av olika slag och ibland trivs och ibland inte, men de ger sällan frukt (och åtminstone inte likadan som den man tog fröet från).

Och JA, skörda dina sockerärtor för brinnande livet! De sätter nya blommor om du tar bort skidorna, men om du lämnar dem kvar tycker plantan att den har gjort sitt för i år (dvs producerat frö) och kommer inte att ge mer skörd.
01550n
Ok, är på landet men får väll ta bussen hem och rädda mina sockerärtor! Tack för att du räddade dem =D smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon