Full version: Kräfta eller skorv?
Jowel
I femton år har Ingrid marie trädet stått där, och sedan några år är det ganska så sjukt om man frågar mig. Jag tror att det är fruktträdkräfta som kan sprida sig till mina andra nyplanterade träd, men jag är inte 100% säker..

Borde jag fälla det?, med tanke på mina nya äpple och plommonträd?, eller ska jag chansa och låta det växa kvar? det är familjens enda stora äppleträd.. då det andra James Grieve trädet dog under mystiska omständigheter tongue.gif, bara dog rakt upp och ned...

men vad ska jag göra? titta på bilderna och begrunda... det jag tycker är konstigt är att de få frukter som vi får varje år, alltid är fulla med bruna fläckar, är det då kanske skorv?, sen brukar vi ha rönnbärsmal också, så det är ganska så synd om trädet ....

vad bör vi göra?

/ MvH en orolig trädägare

[attachment=37843:kkkkk.jpg]

[attachment=37844:kkkk.jpg]

[attachment=37845:kkk.jpg]

[attachment=37846:kk.jpg]

GunnellF
Det verkar ju väldigt skadat - personligen skulle jag ta ner det och plantera nåt nytt istället.
HelenJ
Definitivt kräfta - och det är smittsamt. Ta ner det, bränn det och plantera något annat istället.
Jan af Lisö
Japp, kräfta, tyvärr....

Såga ner en regnfri och torr dag så att sporarna inte sprids och därefter bränn upp allt !!!

Nedanstående äppelträd är kräftkänsliga och rekommenderas inte på ställen där risk för kräfta förekommer, helst skall inte planetras hos trädgårdsamatörer alls:
- Ingrid Marie
- James Grieve
- Åkerö
- Gravensteiner
- Transparente Blanche
- Cox Orange
- Discovery
- Ribston
- Oranie (viss risk)

Många goda äppelsorter, mao.
Jowel
Tack för ala svar, oj, då måste vi nog till och fälla den stackaren snart...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon