vildvittra
vad kan den heta tro?
tyvärr blev bilden suddig, den hade väl andra viktigare uppdrag än att bli fotad av mig

bild 2 är vad jag har fått till snytbagge?kan det stämma?
Azur
1. Guldstekel.
2. En vivel av nåt slag, kan vara Snytbagge fast jag tycker den har lite kort & brett snyte.
amaira
Guldstekel, en av mina klara favoriter. Gå ut och titta noga bland blommorna (flockblomstriga helst), eller på någon gammal murken vägg med små ingångshål i, så hittar ni dom!

Underbar bild Azur.

Jag fick själv en rad ljuvliga bilder härom dagen, på tre olika arter guldstekel. Tror det finns uppåt 40 olika arter i Sverige (orkar inte kolla upp just nu), men en del är ju mindre vanliga än andra, så som det brukar vara.

Kika gärna på mina guldsteklar om ni vill: http://krypisar.blogspot.com/ smile.gif

Viveln vet jag inte. Det finns så vansinnigt många och jag har inte alls satt mig in i dom. "Vanlig snytbagge" är det i alla fall inte. Fast själv kallar jag gärna alla de där små söta skalbaggarna som har snyten, för snytbaggar.

Gossen Ruda
Enligt sista räkningen finns det 45 arter guldsteklar i Sverige, jag har hittills hittat 11 av dom. Det finns nog bara en person i Sverige som har någorlunda koll på gruppen men även han går bet ibland. Det fascinerande med dom är att färgerna är strukturfärger, dvs dom uppstår vid ljusets brytning i mikroskopiska detaljer på kroppsytan. Därför skimrar dom i olika färger beroende på hur ljuset kommer.
amaira
Finn 5 fel - haha. Fem guldsteklar, fem arter. De ser lite olika ut allesammans. smile.gif

Grönt, blått, rött, brandgul-rött och charlakansrött varierar.

Ut och kika på småkrypen! Guldsteklarna alltså. Vilka finner ni? Hur ser era ut?

Fast ... dom är små förstås ... inte så lätta at studera utan att fota först, eller fånga och titta. Ha inte död på skönheterna bara!!
Myosotis
blush.gif Jag trodde i min enfald att det bara fanns en sån art. Såg en häromdagen men tittade inte så noga. Nästa gång ska jag springa efter kameran! yes.gif
vildvittra
vilka fantastiska bilder ni andra tagit!guldstekeln är helt klart värt att leta efter som fotomodell:)
och att det fanns så många olika sorter visste jag inte om
livet är faschinerande just på det sättet,man tittar på en liten liten detalj och plötsligt förvandlas det till en stor och mångfacetterad helhet smile.gif
Red Top
CITAT (amaira @ 11-07-2009, 12:36) *
Finn 5 fel - haha. Fem guldsteklar, fem arter. De ser lite olika ut allesammans. smile.gif

Grönt, blått, rött, brandgul-rött och charlakansrött varierar.
Ut och kika på småkrypen! Guldsteklarna alltså. Vilka finner ni? Hur ser era ut?

Fast ... dom är små förstås ... inte så lätta at studera utan att fota först, eller fånga och titta. Ha inte död på skönheterna bara!!

Fantastiskt bildkollage, Amaira. tummenupp.gif

Här kommer ett litet bidrag. Stooor vägg, liten stekel.

amaira

yes.gif

Man behöver inte gå så nära, för att ta närbilder. Istället beskär man bilden efteråt.
Istället för att förminska hela bilden när den ska visas på nätet, skär man ut just det man vill visa, och behåller orginalstorleken.

Guldsteklar är härliga, och nu kikar jag efter såna överallt. Och letar efter olika.

Sedan är det ju så med insekter, att såna som ser exakt likadana ut, kan vara två olika arter. Och såna som ser absolut helt olika ut kan vara samma art, fast en variant.

Har man tur, kan olika arter se olika ut, utan förbistringar. Guldsteklar hör till de svårare varianterna att skilja åt har jag förstått. Så jag tittar bara på dem, och fotar dem om jag kan. Och gläds åt dem, som "guldsteklar bara". yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon