Full version: Visa mig..
Erika i Sandviken
bilder på era stora buskrosor minst 120cm hög.
Namn och blomningstid.
Jag söker en ros som ska växa fristående som solitär på gräsmattan.Jag vill ha en kraftig ros,med mycket blommor,gärna lång blommning.
Kajsa

Commandant Beaurepaire, Bourbonros blir över 1.5 m - 2 m, zon 4, doftar starkt och blommar om.
Haft den många år och den är 2 m nu, har aldrig frusit något, en stark zon 4

Wild Edric, austin rugosa, doftar himmelskt gott, blommar in i nov. Min stora älsklingsros 1.5 m minst.
Zon 5 - 6 fryser inte något här. Helt frisk !

Henry Hudson, Kanadaros blir 1.5 x 1.5 m, doftar kryddigt och blommar in i hösten, zon 7
alltid frisk, vissna blommor får man dock plocka bort, enda lilla kruxet.

Wasagaming, Kanadaros 1.5 x 1.5 m om man inte köper en rotäkta den kan bli riktigt stor enligt LÅG, min är rotäkta men växer i tomtgränsen, så vi får se med åren ? Stark ljuvlig doft, frisk, blommar om, zon 6

Rose de Rescht, blir 1.5 x 1.5 m och blommar om flera ggr, doftar gott och kan användas till mat mm.
Zon 5 ros.
Ezereht
Mmm min rose de recht blommar nu, doftar mumsigt.

Min Albaros Chloris verkar också bli stor, den är redan 1m tror jag. Men den blommar ju inte om förståss.
Kajsa

Hansaland, rugosa från Kordes, den blir 1.5 - 2 m x 1.20 och växer prydligt, frisk med blanka blad och blommar även den in på hösten, zon 5 men den har bara en svag doft. En ros jag gillar väldigt mycket, den har aldrig frusit en cm här.
skogstroll
Jag är ganska ny på rosor men här är en smile.gif

[attachment=37892:090708_117.jpg]
Ezereht
Mmm Hansaland är snygg smile.gif ...och taggig.
skogstroll
Hansaland? ok! taggig är hon allt smile.gif
Kajsa
Ja men det hör liksom till rosor, det gör mig inget rose.gif
skogstroll
nu kom jag på vad den hette, Summerwind eller nåt sånt
Ezereht
Summerwind är jättefin Skogstrollet, men den blir väl inte så stor?
Stiffe
Maxima
Celeste
Mme Plantier
Poppius
Fruhlingsduft
Isphahan
Kazaanlik
Blush Damask
Therese Bugnet
Henri Martin
Roserai de l'Hay
/S
Erika i Sandviken
Opppps ! Hansaland har jag satt i mitt land,bredvid Lea Renaissance och Morden Centennial
Åhhh andra sidan klipper ju jag mina friskt på våren så jag kanske kan hålla den "lagom"

Wild Eric är jag sugen på.Orkar den "bära sig" själv,eller kräver den stöttning ?
Henry Hudson är också en kandidat,stooora blommar= I love It
Kajsa
Jag har ett par höga pinnar i mitten av Wild Edric. Henry Hudson har inga stöd den blir ganska rund, böjer sig lite fint runt, har varit ute och klippt bort första vissna omgången idag, men senare klipper jag inget då får man nypon.

Henry Hudson
Erika i Sandviken
Nu var jag till Söderfors igår,och då säger Per att Henry Hudson bara blir 50-70cm !?
Wild Eric fanns också,men jag avvaktar nog ett tag.
Vart tre nya klematisar istället.

Och då kommer jag på att.....
-Man kanske ska sätta ett rostorn där och ha en klematis istället.
Kajsa
Tvivlar jag på och dessutom är Henry Hudson en zon 7 ros !
Fråga om storleken på AOT/Rosforum också, många som har den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon