Söttok06
De gillar regn och blöta. Har hittat två på min odlingslott samt bebisar i min sallad. Tog hem dem i en plastpåse och stoppade i frysen. Har hört att det ska vara ett av de humanare avlivningssätten.
Hörde det på ett föredrag om Mördarsniglar på Nordiska trädgårdsmässan.

Men är det bra att de käkar i skogen där vi får slänga växtavfallet om vi brer ut det snyggt. Det blir ju som en jättekompost kan man ju säga. Förökar de sig bara och blir ännu fler när det har mycket att äta där?
Borde man ta död på alla dem i skogen? Förstår att det är omöjligt, men borde man inte annonsera efter folk som samlar in sniglarna och avlivar dessa på ett humant sätt. Man skjuter ju av Rådjur, kaniner och harar om de blir för många.
Snigelhatare
CITAT (Söttok06 @ 09-07-2009, 23:11) *
men borde man inte annonsera efter folk som samlar in sniglarna och avlivar dessa på ett humant sätt.

Bra idé. Vem betalar? Var och en som vill kan ju avlöna snigelplockare.
Söttok06
Vem betalar dem som skjuter av Rådjur och harar? Dessa måste ju också ha jägarexamen. Antar att det är staten eller kommunen.
Sommarjobb: Snigelplockare
smuleborg
CITAT (Söttok06 @ 09-07-2009, 23:11) *
Men är det bra att de käkar i skogen där vi får slänga växtavfallet om vi brer ut det snyggt. Det blir ju som en jättekompost kan man ju säga. Förökar de sig bara och blir ännu fler när det har mycket att äta där?
Borde man ta död på alla dem i skogen? Förstår att det är omöjligt, men borde man inte annonsera efter folk som samlar in sniglarna och avlivar dessa på ett humant sätt. Man skjuter ju av Rådjur, kaniner och harar om de blir för många.

Om jag hade mördarsniglar skulle jag definitivt inte bära iväg med trädgårdsavfall typ till skogen. Vem i all världen gör det? Det kan vara så de bl.a. sprids. Ta ansvar innan du dumpar, och de hamnar i skogen och är odrägliga i största allmänhet, käkar örter och svamp in i absurdum. Och så småningom sprids till andra trädgårdar.

Söttok06
Vi har fått slänga vårt trädgårdsavfall, alltså inte det man lägger i komposten, utan mer ogräs och grenar från den egna kolonilotten i en skogsdunge. Det är en kolonilottsförening det handlar om.

Jag vet ju inte vad andra slänger där, men jag har slängt ogräset, rötter från ogräs och en del jordkokor när jag grävt upp lotten.
Själv har jag inte sett fler än två sniglar på min lott i år inklusive några bebisar i min salld. Dem tog jag hem och la i frysen för avlivning.
Men i skogen, jag antar att sniglar finns överallt i skogen, fanns det massor med av dem bland detta slängda avfall.

Kanske någon annan har slängt något som det gillar att äta, vad vet jag.
Kanske skulle man samla in alla dessa sniglar och frysa ner dem? Det är i så fall något för koloniföreningen ev.

Men jag antar att det finns massor av Mördarsniglar i skogen överhuvudtaget, var kommer de annars i från?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon