Rigoletto
09-07-2009, 23:05
Hej!
Jag ska anlägga en kryddrundel i mitten på min odlingslott. Jag har kompakt lerjord och jag har gödslat upp hela lotten med både stallgödsel och kompost, så jag tror attt jorden är lite för näringsrik för ett kryddland, dessutom har det varit lite problem med dräneringen i sommar.
Vad ska jag göra för jordblandning till kryddrundeln som jag ska anlägga?
Just nu står mina kryddor i ett hörn på lotten och de har blivit höga och rangliga och vuxit väldigt, de är inte alls så där täta och kompakta som man vill att kryddor ska vara... Kan det vara min välgödslade lerjord det beror på?
Hälsningar Ann
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2009, 09:02
Alla kryddväxter vill inte ha samma jord men många vill ha det lite mer magert, väldränerat och luckert. Så ja det kan vara välgödslad jord + lerjord som gör kryddväxterna mindre kompakta.
För att få bättre dränering till kryddväxterna kan man ju ex. göra en upphöjd rabatt och bottna med lite grövre material ex. kvistar och pinnar. Lägg sedan på en blandning av lerjord och kompostjord, kanske blir det lite för näringsrikt ändå i början men näringen minskar ju med åren, har du möjlighet att blanda i massor av lite grövre grus kan ju även det vara bra men kryddväxterna brukar klara sig bra ändå, bara dräneringen är bra, och i en upphöjd rabatt brukar dräneringen vara bra.