Jag har fått en bunt frön av backsippa - årets blomning. Fröna har legat i rumstemperatur i ett par månader tror jag. Hur gör jag för att gro dem? Ska jag vänta till sent i höst med att så (i krukor?) sätta ut dem under vintern och hoppas att de gror i vår?
Eller ska jag så dem nu, hoppas på att de gror redan i sommar (i krukor?) och plantera ut dem i tid att rota sig före tjälen?
Och sedan - var kan jag sätta plantorna om det vill sig väl och jag får fram några? Har naturtomt. Tänkte att de kanske klarar att placeras i närheten av några enar, i söderläge, där det är ganska torrt för det mesta - väldigt mager jord, ska jag bättra på den? Har för mig att backsippor ska ha det mkt spartanskt? Jag odlar i zon 1-2.
tacksam för råd och erfarenheter
puttar upp min fråge lite - hoppas att nån varit med om detta
tack på förhand
Irene_L
10-07-2009, 19:25
Jag skulle så dom nu, Backsippans frön gror bäst när dom är färska! Så dom direkt i såjord, täck med tunt lager jord. Ställ sådden i skuggan. Då kan de gro redan i år.
Lycka till!
CITAT (Irene_L @ 10-07-2009, 20:25)

Jag skulle så dom nu, Backsippans frön gror bäst när dom är färska! Så dom direkt i såjord, täck med tunt lager jord. Ställ sådden i skuggan. Då kan de gro redan i år.
Lycka till!
Tack för raskt svar Irene. Tror du (om jag lyckas vill säga) att jag ska plantera dem på växtstället redan i år, när de väl grott? Och tror du att växtstället jag föreslog skulle funka alls?
Irene_L
10-07-2009, 19:47
När jag sådde mina fick de vara kvar i krukan till året därpå.
Vet inte om de kommer trivas där du tänkt dig dom. Men testa! Så här har jag läst att dom vill ha det: trivs inte i skugga och fukt, klarar sig på de flesta, torra, lättare jordar. Viktigt att det är väldränerat.
Eva 33c
10-07-2009, 19:48
CITAT (EKLO @ 10-07-2009, 20:38)

Tack för raskt svar Irene. Tror du (om jag lyckas vill säga) att jag ska plantera dem på växtstället redan i år, när de väl grott? Och tror du att växtstället jag föreslog skulle funka alls?
Om dina sådder hinner bli tillräckligt stora för att plantera ut redan före denna vinter så är det alltid bäst. Men ibland behöver de en kallperiod för att gro. Du kan övervintra dem i krukan om de känns pyttiga eller omde inte grott.
De utvecklar med tiden en pålrot vill jag minnas och det är väl det som gör att dem klarar ganska torra lägen. Platsen vid enen kan säkert fungera bra.
Tack för era svar och råd. jag planterar dem nu i krukor som jag ställer ut, sedan håller jag tummarna och vattnar när det behövs.
Irene_L
11-07-2009, 22:33
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.