Rumpmasen
10-07-2009, 08:23
Då vi byggt nytt hus i öppet läge på åker/ängsmark så behöver vi plantera några träd för att skydda mot vinden och även till viss del ge skugga. Har själv kollat lite på nätet på mindre lindar (t.ex. Örebrolind) och oxlar (t.ex. Vitoxel).
Någon som har nåt mer förslag på vindskyddande träd som gärna även är vackra? Vi bor i zon 4.
Det kanske är lättare om du har en bild. Det som passar till till en större område t ex höga popplar, passar ju inte lika bra till en liten gräsmatta. Man kan ju också tänka sig att plantera något som man också har nytta av t ex körsbärsträd, eller andra fruktträd. Päronträd kan ju t ex ha mycket fins krona, även om de växer lite långsamt.
Låter lite som motstridiga krav
Skugga får man väl mest av lite högre träd med stor krona men vindskydd för man av täta häckar från marken till 2 meters höjd eller så
Oxel är en favorit hos mig. annars ger björk en fin skugga efter några år
Häck har jag inte förslag på då jag själv mest inventerat för en lägre häck får att bryta av en enformig gräsmatta
Ezereht
12-07-2009, 09:40
Lönnar tycker jag är fina, fast mycket löv att kratta
Rumpmasen
13-07-2009, 16:26
Tack för svaren!
Kanske ska förtydliga mig lite.
Vi har en tomt på 1800kvm varav ca 1500kvm är gräsmatta just nu. Häck har vi nu i våras planterat för att få vindskydd och rama in tomten. Skulle också vilja ha en del träd för att få ännu bättre vindskydd och nåt träd som ger bra skugga (behöver inte vara samma träd) då solen gassar från moron till kväll vid fint väder. Vi har inga träd alls på tomten ännu förutom en liten björk som fått stå kvar.
En del bilder på huset och tomten finns i vår blogg, men jag kan även försöka ladda upp nån här.
Så om nån har mer tips på vindskyddande träd och skuggivande träd så tar vi tacksamt emot dessa.
Ezereht
16-07-2009, 21:47
Om du har plats med ett STORT träd så gillar jag silverpil. Jag fullkomligt älskar den faktiskt, vilken dröm att kunna ha ett eller två sådana.
Sedan gillar jag roliga varianter av rönn. Fina prydnadsäpplen och andra fruktträd. Det gillar ju småfåglarna också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.