UH
[attachment=37893:Gun_blom..._ingen_a.JPG][attachment=37894:Gun_blom...edigerad.
jpg][attachment=37895:Gun_blom...edigerad.jpg]

Denna växt har jag fått av en väninna, som inte heller hon vet vad det är för en växt. Jag bara måste få veta eftersom jag ju annars inte kommer att kunna sköta den på rätt sätt. Vidare har vi katt och jag måste även få veta om växten är giftig. Detta kan jag ju kolla med någon kattsida sedan bara jag får veta det svenska och kanske även latinska namnet på växten.
Bladen är nästan lika långa som en normal tumme och kanske 2-3 cm breda som fullvuxna. Växten lär ska blomma med små vita blommor i klasar. Av växtsättet att döma verkar det som om det skall bli en hängande växt. Men jag är förstås inte säker på detta.
skogstroll
Det är nog en Ludisia Dawsoniana, här är lite jag hittat på Odla

Ludisia är lättodlad. Du planterar den i en genomsläpplig jord, ex vanlig blomjord med en tredjedel vitmossa (Sphagnum) eller grov torv.

Ge nästan normal näringsdos och vattna så plantan bara torkar upp en aning mellan vattningarna. Ge inte direkt sol -- plantan lever naturligt i undervegetation så den tål inte mycket sol.

Plantorna breder ut sig i sidled med nya skott med ett par cm mellanrum. En mycket bred kruka, kanske till och med en korg, är därför efter ett tag att rekommendera. När plantan fått ett par skott kan man också vid omplanteringen dela plantan. Ha gärna ett par skott på var delning. Delningen är ett bra sätt att undvika jättestora krukor.
Dilara
På svenska heter den Juvelorkidé - blommar med vita blommor, sök på google för bilder. Har två latinska namn, det andra är Ludisia discolor.
UH
CITAT (Dilara @ 10-07-2009, 11:39) *
På svenska heter den Juvelorkidé - blommar med vita blommor, sök på google för bilder. Har två latinska namn, det andra är Ludisia discolor.

Tack hjärtinnerligt för svaret.
Kram Ulla i Ångermanland

CITAT (skogstroll @ 10-07-2009, 10:44) *
Det är nog en Ludisia Dawsoniana, här är lite jag hittat på Odla

Ludisia är lättodlad. Du planterar den i en genomsläpplig jord, ex vanlig blomjord med en tredjedel vitmossa (Sphagnum) eller grov torv.

Ge nästan normal näringsdos och vattna så plantan bara torkar upp en aning mellan vattningarna. Ge inte direkt sol -- plantan lever naturligt i undervegetation så den tål inte mycket sol.

Plantorna breder ut sig i sidled med nya skott med ett par cm mellanrum. En mycket bred kruka, kanske till och med en korg, är därför efter ett tag att rekommendera. När plantan fått ett par skott kan man också vid omplanteringen dela plantan. Ha gärna ett par skott på var delning. Delningen är ett bra sätt att undvika jättestora krukor.

Tack så jättemycket för ett uttömmande svar som gör att jag kan sköta min lilla blomma.

Kram från Ulla i Ångermanland
EJoy
CITAT (Dilara @ 10-07-2009, 02:39) *

Och oftast så brukar den säljas runt jul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon