Full version: Chili med frukt
bananasnuttisen
Har två olika Chiliplantor var av den ena har vita blommor och där har jag fått lilavita Chilifrukter som står rakt upp
[attachment=37899:chilifrukter.jpg]

På min andra chiliplanta så e det lila blommor men där har inte frukten kommit ännu fasten jag har pollinerat bägge plantorna.
[attachment=37900:chiliplanta2.jpg]

Är det någon som har haft några sådana här plantor???

En som inte är så van att odla och använder mitt uterum till mina växter.... giggle.gif
Preussen
färgen på blommorna har ingen påverkan på hur färgen på frukterna ser ut. vad är det för sort/sorter du odlar? ser fina ut. njut av din skörd.
bananasnuttisen
Helt ärligt så vet jag inte vad det e för sorter som jag har fått tag i. Köpte dom i en handelsträdgåd och glömde fråga vad dom hette.....
Åsa, mälardalen zon 2
Det vanligaste är att chili har vita blommor. Men en del har blå blommor. Chiliplantorna på bilderna tycker jag liknar de som säljs som prydnadschili (ornamental chili) och odlas nog mest för utseendet och inte smaken på frukterna (frukterna går dock att äta).

Här kan du se lite bilder på några ornamental chili peppers

http://www.nickys-nursery.co.uk/seeds/page...lli-peppers.htm
Piccante
Omnicolor är en ganska vanlig chili som har lila frukter (omogna) som sedan mognar fram i orange och röda nyanser.
Platinum
En av mina plantor har precis visat första knoppanlaget och knopparna är alldeles lila, den heter Rocoto manzano och är en Capsicum pubescense och den skiljer sig lite från mina C. annuum i utseende då dess blad och stammar är mer ludna (jmf tomat).

WingDing
CITAT (Platinum @ 10-07-2009, 18:08) *
En av mina plantor har precis visat första knoppanlaget och knopparna är alldeles lila, den heter Rocoto manzano och är en Capsicum pubescense och den skiljer sig lite från mina C. annuum i utseende då dess blad och stammar är mer ludna (jmf tomat).

Mina Turbo Pube som är en Rocoto också blommar som attan nu med helt lila blommor å sen mycket likt ut både i växt sett å i färger.

Lycka till.
Grönberg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-07-2009, 17:16) *
Det vanligaste är att chili har vita blommor. Men en del har blå blommor. Chiliplantorna på bilderna tycker jag liknar de som säljs som prydnadschili (ornamental chili) och odlas nog mest för utseendet och inte smaken på frukterna (frukterna går dock att äta).

Här kan du se lite bilder på några ornamental chili peppers

http://www.nickys-nursery.co.uk/seeds/page...lli-peppers.htm

En mycket bra sida, jag har fått chilifeber nuke.gif och beställde följande hos dem:
Bih Jolokia
Naga Jolokia
Pusa Jwala
CA 960
G-3
G-4
X-235
NP 46A
Faizabadi
Delhi HOT
7Pot Chilli
Punjab or Punjab Puya
Bhavnagari Long
Scotch Bonnet Yellow
Indian Cobra
Numex Espanhola
Serrano Tampequino
Anaheim TMR
Black Hungarian
Navaho
NuMex Bailey Piquin
NuMex Big Jim
Santa Fe Grande.

Galet?! ja, förmodligen, men det ska bli kul att se om man lyckas med Jolokia................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon