Jag har också vinranka i växthuset! Gör så att du i november klipper ner den till en eller ett par stammar, ta av alla skott. Om du klipper i den förvedade stammen nu kommer den att "blöda" och mår inte så bra. Mjuka, gröna nya skott kan du ta varefter. Det ser lite naket under vintern, men sen du! I april börjar det att växa och då låter du den sätta skott och klasar som du tar av så att det finns ungefär 2 klasar på varje utstickare, sen klipper du av grenen där, den mjuka nya alltså. Var inte rädd att gallra bland klasarna, låt det vara 1-2 dm mellan klasarna så de inte sitter för tätt och möglar och har sig. Under växtperioden kan du göra som med tomaterna - tjuva de nya gröna mjuka skotten och pass på så att de inte växer hej vilt under glasrutor mm för de är starka som bara den... och tar sig ut hur som helst! Jag har slarvat med en gren i år och vips så gick en ruta sönder... aj aj aj. Jag har två utlöpar från huvudstammen och säkert 40 stora klasar gröna druvor. Min planta är 3 år gammal i år. Lycka till och var inte rädd att tukta den varefter den växer! Du kan också ta bort blad som blir för stora eller för täta! Hej hej!