[attachment=37907:Project2...Web_view.jpg]
Jag sådde denna buske ur en påse med frön som det stod"Rosenkvitten" på. Jag har vårdat det enda som kom upp,tagit in i växthuset på vintern mm. Men jag tror inte att detta är en kvitten, eller är det? Den är nu ca 1 meter hög, växer som ett ogräs. Bladen är 10-15 cm långa och 6-8 cm breda, svagt röda och lite "luddiga".
Kan någon hjälpa mig identifiera?
Eva 33c
10-07-2009, 15:04
Tyvärr har du rätt, det är ingen rosenkvitten. Förmodligen är det något ogräsfrö som slagit sig ner i jorden eller funnits i jorden från början. Däremot kan jag inte säga vad det är. Ogräs som blir ompysslat (något som nog alla frösåddare varit med om...) ser ofta lite annorlunda ut än sina kompisar i det vilda.
Hur länge har du vårdat sin planta? Sådder av vedartade växter (=buskar och träd) tar rätt lång tid på sig att bli 1 meter höga.
Tredje sommaren nu. Förra sommaren var den bara runt en decimeter, med pyttesmå blad.
Huggorm
10-07-2009, 16:02
Är den förvedad nertill? Det ser ut som sälg, och på tre år kan den lätt bli en meter
Eva 33c
10-07-2009, 19:40
Sälg är dessutom ett väldigt vanligt ogräs i sådder, den här tiden på året gror de för fullt i mina utesädder. Numer känner jag bra igen sälg och björk på ett tidigt stadium och luras inte längre att tro att den riktiga sådden har tagit sig.
Huggorm
10-07-2009, 19:51
CITAT (Eva 33c @ 10-07-2009, 20:40)

Sälg är dessutom ett väldigt vanligt ogräs i sådder, den här tiden på året gror de för fullt i mina utesädder. Numer känner jag bra igen sälg och björk på ett tidigt stadium och luras inte längre att tro att den riktiga sådden har tagit sig.
Kan detta vara sälg? Eller björk för den delen
http://www.baalzamon.se/vadardet.jpg
Eva 33c
10-07-2009, 19:56
CITAT (Huggorm @ 10-07-2009, 20:51)

Kan detta vara sälg? Eller björk för den delen
http://www.baalzamon.se/vadardet.jpgDet är inte sälg, den har inte taggiga kanter, det skulle kunna vara björk kanske, men jag är lite osäker. Sånt här är alltid svårt på bild. Hor stort är det? Egentligen tycker jag att björkens första blad är "rundare" och "blankare".
blomkronan
10-07-2009, 19:59
Här är en bild på en rosenkvitten...
[attachment=37951:DSC01840.JPG]
som växer i parken i mitt område.
ps. får jag passa på och fråga hur och när man tar skott av den...
Huggorm
10-07-2009, 20:10
CITAT (Eva 33c @ 10-07-2009, 20:56)

Det är inte sälg, den har inte taggiga kanter, det skulle kunna vara björk kanske, men jag är lite osäker. Sånt här är alltid svårt på bild. Hor stort är det? Egentligen tycker jag att björkens första blad är "rundare" och "blankare".
Dom stora bladen är runt två centimeter långa. Tänkte att det var sälg eftersom det var så mycket frön av dom i luften i våras, men det kan ju lika gärna vara någon ört. Bara att vänta och se, jag tycker det är lite spännande

Förra året gick jag i månader och spanade på en liten ogräsplanta, innan jag insåg att det var en vanlig klibbal
Eva 33c
11-07-2009, 12:46
CITAT (Huggorm @ 10-07-2009, 21:10)

Dom stora bladen är runt två centimeter långa. Tänkte att det var sälg eftersom det var så mycket frön av dom i luften i våras, men det kan ju lika gärna vara någon ört. Bara att vänta och se, jag tycker det är lite spännande

Förra året gick jag i månader och spanade på en liten ogräsplanta, innan jag insåg att det var en vanlig klibbal
Håller med om att det är spännande! Jag gör så när jag ser något jag inte känner igen och har "odlat" både tistlar och annat på det sättet.

Men sen har man läsrt sig det ogräset i allafall.
Ditt lilla ogräs skulle kunna vara ett nygrott hampdån tycker jag... Tala om vad det blev sedan.
Ezereht
12-07-2009, 07:32
Om det är busken rosenkvitten du vill ha, är det inte bättre att bara köpa en på plantskolan? Dom är inte dyra, och min fick kvittenfrukter redan första sommaren.
Jo, nästa försök ska bli en köpt planta!
Har nu grävt upp min "rosenkvitten" och lagt den till vila på komposten....
Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.