Full version: Riva/bygga ny trappa
PeterDeleter
Tjena i stugan

Någon här som kan detta med bygga trappor. Har en helt "felpökad" och ful cementtrappa till övervåningen på trädgården och jag -läs min "dam fått för sig vill byta ut mot en i trä med en ledstång på sidan.

Min undran är först hur tusan river man den gamla i betong och armeringsjärn? Sen har jag sett det finns färdiga vangstycken man kan sätta dit men fästa dom? Borra i berget som ligger under eller ska man gjuta eller på något annat sätt fästa? Bör man ha något under trappen för ogräs etc?

Banne mig helt novis på sånt här och damen tycker att det kan väl inte vara någon match. Pyttsan, då jag vet vem som får stå där och svära......

Någon med erfarenhet så emotager jag info tacksamt. Annars får jag övertala damen leja ut det men lär kanske kosta en slant. Skickar med en bild så ni ser hur eländet ser ut.

/Fridens 3 liljor

[attachment=37908:Trappa.JPG]
Fågelvägen
Ja, trappan ser ju för jävlig ut! Antagligen svår att gå i också.
Här är några förslag:
Skaffa ett spett till (du har väl redan ett?) och låt damen bända loss trappan! Du kanske kan hjälpa lite om det behövs.
Har ni gäster ibland? Ingen får något att äta eller dricka förrän han/hon bänt loss ett trappsteg.
Är det berg under? Fantastiskt! Då gräver ni bort både trappan och valda delar av perennrabatterna. Sedan anlägger ni en slingrande väg upp för berget, diagonalt alltså, inte på trappans gamla ställe. När ni hållit på med detta projekt i typ 2-3 år har ni en järnfysik och har lagt 10 år till er livslängd. Ni kan inbjuda ortens trädgårdssällskap för att beundra resultatet.
tummenupp.gif
Platinum
Varför inte bara klä in betongtrappan med tryckimpregnerat?
blomkronan
OJ!!!! den trappan var inte "gåbar" hua... förstår att damen vill få bort den fear.gif
Mitt förslag är att lägg på mera cement och forma trappen till ett "vattenfall" kanske med en damm i botten, och bygg en trappa bredvid!
Gunilla T har ett så skönt tänk, kolla lite i dom trådarna där hon visar sin trädgård... tänk inte i "raka" linjer utan gör så att vattnet faller lite i Z, och bygg trappen bredvid i en rolig form så får ni lite liv i backen smile.gif
henriks
DY NA MIT

coolgleam.gif naughty.gif

Skämt åsido, men om det är armerad betong gjuten enligt alla konstens regler (vilket det INTE ser ut att vara) så kan det vara ett litet helsike att få bort den)

Om det inte funkar med spett och slägga rekomenderar jag en STOR vinkelslip med stenskiva (köp billigaste möjliga för typ 300 kr)

Skär spår i betongen och gå lös på den med slägga sedan

Ny trappa:

Lägg reglar fästa på stolpskor nerborrade i berget och såga till trekantiga bitar av ytterligare en regel som du limmar/skruvar på den första för att få underlag för trappstegen

OM du nu vill ha en trappa i trä förstås, jag gillade iden ovan med en ringlande stig istället!
karinmaria
Jag skulle låta den vara kvar...alldeles för mycket jobb att ta bort den och frakta bort skräpet.
Måla den eller gjut nya trappsteg genom att använda en sån där genombruten dörrmatta av gummi med fina mönster.

Bygg en ram som passar, lägg dörrmattan i botten och häll på betong. Blir jättesnyggt.

Lycka till!

Maria

Cockaby
Den skulle kunna vara byggd likadant som trappan min sambo gjorde förra året (men med lite trevligare bredd och längd på stegen). Han jämnade till sanden och la lecablock på med lite cement i botten. Sen fyllde han på med sand bakom och la på ett nytt block som han murade lite halvt på blocket under. Dvs en sån trappa borde vara överkomlig att riva, men fortfarande tungt naturligtvis.

Men fundera på om du måste ta bort den. Ett alternativ kan ju faktiskt vara att göra nåt annat med den. Kanske göra om det till en blomlådetrappa? Flytta ut vartannat steg längst ut på steget under så får du helt plötsligt en låda att fylla upp med jord istället. Plantera härliga blommor i dem och bygg sen en ny trappa i trä bredvid.

/Susanne
skogstroll
ok den ser lite obekväm ut men patina har den ju flirting.gif Tänk lite lavendelhäckar på sidorna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon