Full version: Ohyra på rabarbern
Susalusa
Upptäckte precis att vi har ohyra på vår rabarberplanta som vi fick av svärföräldrarna och planterade tidigare i våras. Bladen är helt perforerade och på undersidan sitter massvis med svarta små kryp. Äckligt! ranting.gif Kan man bespruta med såplösning, eller ska man bara låta det vara? Eller rycka bort stjälkarna? Såg inga kryp på stjälkarna, än så länge, så det är väl inga problem då egentligen. Växer stjälkarna ändå, trots ohyra på bladen?

[attachment=37930:DSCN4569_copy.jpg]
[attachment=37931:DSCN4570_copy.jpg]
[attachment=37932:DSCN4571_copy.jpg]
GunnellF
Det är löss. Duscha med vattenslangen bara, det brukar räcka. Löss som ramlar ner tar sig inte upp igen. Du kan ju göra det flera ggr med några dagars mellanrum, men sen brukar även naturliga angripare ta sig an löss.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp räcker med vatten spruta inte med såpa då dör ju lössens fiender. Lössen har dock ingenting med hålen i bladen att göra eftersom de inte har tuggande mundelar, jag tycker hålen i bladen ser klimatbetingade ut. Det har troligtvis varit någon svängning i klimatet när bladen bildades och när de började vecklas ut så visar sig skadorna.
EKLO
Efter några år med rabarber har jag blivit lite mer kallsinnig - det där brukar inte påverka antalet stjälkar (och därmed antalet krämer, pajer, sorbeter och saftflaskor) särskilt mkt, eller inte alls. Att spruta med vatten är bra, det löser sig nog fint - är min enkla erfarenhet.
Susalusa
Ok. Då provar jag spruta med vattenslangen då, och ser om de trillar av. Men eftersom de inte sitter på stjälkarna heller, så är det väl lugnt. Det är bara så himla äckligt... sick.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon