Full version: Pantersnigel
CillaM
Lite information för alla, nya som gamla. Tål att upprepas. Pantersnigel Dessa och de svarta och vita skogsniglarna och kölsniglarna skonas hemma hos mig. Med glädje kan jag konstatera att dessa ökar i antal och de spanska sniglarna minskar, sakta men säkert. Snart är det balans i snigelvärlden här igen. Som det ska vara.
fagerhult
Jag har jätteproblem med små sniglar, utan hus, beigefärgade och enormt glupska. Vad kan det vara. Unga mördarsniglar?
Gunilla T
CITAT (CillaM @ 10-07-2009, 22:05) *
Lite information för alla, nya som gamla. Tål att upprepas. Pantersnigel Dessa och de svarta och vita skogsniglarna och kölsniglarna skonas hemma hos mig. Med glädje kan jag konstatera att dessa ökar i antal och de spanska sniglarna minskar, sakta men säkert. Snart är det balans i snigelvärlden här igen. Som det ska vara.

tummenupp.gif
*Ulrica*
CITAT (fagerhult @ 11-07-2009, 09:53) *
Jag har jätteproblem med små sniglar, utan hus, beigefärgade och enormt glupska. Vad kan det vara. Unga mördarsniglar?
Åkersnigel? Läs/se här!
fagerhult
Tack Ulrica för länken. Visst är det dessa monster jag fått i trädgården. De kan härja en hel del. Har plantor av Riddarsporre som bara har stam och bladstam kvar, resten är uppätet. Vad gör jag för att reda mig?
*Ulrica*
Det här är mycket effektivt.
fagerhult
Hur giftigt är det medlet då? Jag önskar jag slapp döda bara mota bort dem.... om det går.
Gunilla T
Använd inte de tyska snigelkornen - i synnerhet om du har småbarn eller hundar och katter som slickar i sig giftet. Klipp sniglarna eller använd en hacka - det är det bästa.
pejori
CITAT (Gunilla T @ 12-07-2009, 18:53) *
Använd inte de tyska snigelkornen - i synnerhet om du har småbarn eller hundar och katter som slickar i sig giftet. Klipp sniglarna eller använd en hacka - det är det bästa.

Håller med där. tummenupp.gif
Dessutom dödar snigelkornet alla sniglar, även dom "nyttiga" no.gif
Pantersniglar är så vackra att titta på. yes.gif
*Ulrica*
CITAT (fagerhult @ 12-07-2009, 10:02) *
bara mota bort dem....
rotfl.gif ledsen, sniglar går inte att "mota bort". Antingen accepterar du dem eller så dödar du dem.
lotta65
Jag använder nemaslug, det är en nematod som finns i naturen. Dom dödar förvisso bara sniglarna i backen, om man inte kör den noska metoden förstås. Men den är helt ofarlig för fåglar, hundar och barn. Jag kan
rekomendera den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon