Ska man ta bort blommorna som har gjort sitt från syrenen.
Har en granne som säger att man ska knipsa av allt som blommat ut för att det ska blomma bättre nästa år.
Vad säger ni som vet??
Mvh Lena.
Bengt i Särö
10-07-2009, 23:32
CITAT (LenaFriman @ 10-07-2009, 22:32)
Hej på er!
Har en granne som säger att man ska knipsa av allt som blommat ut för att det ska blomma bättre nästa år.
Vad säger ni som vet??
Mvh Lena.
Hej. Det behövs inte ta bort blommorna,möjligtvis så förgrenar sej syrenen bättre.
blomkronan
10-07-2009, 23:37
CITAT (LenaFriman @ 10-07-2009, 22:32)
Hej på er!
Vad säger ni som vet??
Mvh Lena.
Jag har oxå hört det... i våras. Jag har aldrig tagit bort det som blommat ut tidigare... (under mina 10 år med syren) I år tänkte jag klippa bort allt. Den kommer iallafall inte ta skada... så får man se om det stämde nästa år...
Huggorm
11-07-2009, 05:52
Det borde spara energi för syrenen om man knipsar så den inte kan skapa frön. Själv har jag dock aldrig gjort det, det är för omständigt
Fågelvägen
11-07-2009, 12:26
Jag knipsar på de synligaste ställena, men det finns mängder med fröställningar som jag inte kan nå. Samtidigt tar jag bort en del klena eller torra grenar. Om det har någon inverkan på nästa års blomning vet jag inte, men buskarna har i alla fall blivit tätare och kraftigare för varje år. Syrenfrön, om de får utvecklas, sprids antagligen av fåglar. Åtminstone hos oss finns små syrenplantor på de konstigaste ställen. För långt från syrenhäckarna för att vara rotskott. Så det är väl en följd av att man inte knipsar.
Jowel
11-07-2009, 15:58
det sägs ge fler blommor, men jag har varken ork eller tid till att klippa bort alla dessa hundratals fröställningar!
Mina bondsyrener blommar lika bra och fint varje år, med eller utan bort plockning
sägs det inte att man bör göra samma sak med Rododenron?
LenaFriman
11-07-2009, 19:15
Tackar för alla svar!
Jag har en nyplanterad stamsyren så jag tänkte vara lite noga så här i början.
Tror att jag knipsar av dem!
Mvh Lena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.