Full version: kameliontblad
vanjalarsa
Någon som vet något om "kameliontblad ,Houttuynia cordata "Chameleon" ?
Är den kinkig ? Blir den ogräsartad och besvärlig? ÄR den överhuvudtaget odlingsvärd ?
Tacksam för svar

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
väldigt vacker och blommar vackert, trivs i värma och soliga lägen med mycket jordfukt/sumpmark.

kan vara vinterkänslig och frysa ihjäl om vintern blir kall utan snö. så bor man kallt eller har dåligt läge så kan man ta in den för vintern och övervintra den svalt och mörkt (exempel som man gör med vattenväxter) eller så täcker man den ute.

trivs den väldigt bra och klarar vintern utan problem blir den som ett ogräs.

Bengt i Särö
CITAT (vanjalarsa @ 10-07-2009, 22:38) *
Någon som vet något om "kameliontblad ,Houttuynia cordata "Chameleon" ?
Är den kinkig ? Blir den ogräsartad och besvärlig? ÄR den överhuvudtaget odlingsvärd ?
Tacksam för svar

Hej.
kameliontblad ,Houttuynia cordata "Chameleon" är inget ogräs,men vid gynnsamma förhålander så kan den
sprida sej,men den är vacker med sina brokiga blad,den vill ha rätt så fuktigt och jag tycker den övervintrar
dåligt.
vanjalarsa
Tack för svar!
Då kanske jag inte behöver oroa mig för ogräsartad spridning där jag bor i zon 3 på gränsen till 4.
Alexander-VG-zon3
CITAT (vanjalarsa @ 11-07-2009, 07:27) *
Tack för svar!
Då kanske jag inte behöver oroa mig för ogräsartad spridning där jag bor i zon 3 på gränsen till 4.

i skåne zon 1-2 är den nästan som ett ogräs i min trädgård. här där jag bor södra VG zon 3-4 övervintrade den inte denna vinter.
vanjalarsa
Tack !
Då vet jag vad jag har att gå efter.
Pia L
Hos mig dog den i vinter trots täckning z.4 ca. 2 mil söder om Ö-vik
Köper jag någon mer så blir det nog inneförvaring i garaget på vintern, för dom ÄR otroligt fina
Ywonne
Jag ropade in en på Tradera förra året...den klarade vintern...jag trodde den var borta, men rätt som det var tittade det upp lite blad...
Jag har flyttat den nu, eftersom det "hamnade" en pall med lecablock på en del av den...typiskt...jag hoppas den tar sig bra på nya stället ...men det tror jag ...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon