Lovinda
Jag har flyttat till radhus och fått en liten tomt! Hela våren och sommaren har jag grävt upp all kirskål på hela baksidan, med alla rötter. Det verkar som att jag utrotat den(?) Jag är absolut nybörjare inom odling och vet inte vad jag ska ha i stället, men vill ha någon marktäckare eftersom det är under träd och lite skuggigt. Det är zon 2 (Stockholm).

Jag har skickat efter dessa frön: vårsköna, orangebinka och indisk fingerört. Bra val? Bättre förslag??? Jag har ingen aning om hur lätt det är att så frön, om det blir en enstaka blomma eller tusentals......... men det ska bli väldigt spännande! Kom gärna med tips!
kloka_elin
lungört är fint! Var "årets perenn" 2008; http://www.mobackes.se/Kampanjer/arets_perenn/2008.htm
Lovinda
Tack, kloka Elin! Det var ett toppenförslag!
lavendelgården
Bra gjort att rensa upp kirskålen - jag vet verkligen vad det innebär. Du kommer att få frösådder i området men dessa är lätta att hålla efter. Här kommer några förslag på marktäckare, som jag har ; Myskmadra, Hasselört och Sockblomma. Det finns fler, men dessa gillar jag. Indisk fingerört blir finast i soligt läge enligt min åsikt. Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
bellaobert
Det finns funkior i alla färger och former och storlekar, de trivs i skugga. Även murgröna är fint.
HelenJ
Ormöga blommar i vackert blått på våren. Skuggröna är grön året om och täcker mycket bra.
smuleborg
Myskmadra är en favorit i skuggigt eller lite skuggigare läge. Det finns också fina marktäckande nävor som trivs i skuggigare lägen.

Ormöga har jag precis googlat (har ingen egen erfarenhet), tack HelenJ för tipset. Det kanske blir att plantera ormöga hos oss. Vi har en plätt vi inte riktigt har....

Ormöga, går den att driva fram från frön?
HelenJ
Jag vet inte, har inte testat. Den finns iaf inte att köpa hos Impecta.
Men den är billig i inköp och sprider sig villigt. Så om du bara köper ett par småplantor och sedan delar dem efter hand har du nog en rejäl matta redan efter ett par år.
smuleborg
CITAT (HelenJ @ 15-07-2009, 22:25) *
Jag vet inte, har inte testat. Den finns iaf inte att köpa hos Impecta.
Men den är billig i inköp och sprider sig villigt. Så om du bara köper ett par småplantor och sedan delar dem efter hand har du nog en rejäl matta redan efter ett par år.

Och inte hos de engelska fröfirmor jag har handlat hos (kollade igår kväll).

Får fundera, det blir i så fall att sätta i karantän.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon