v:et
Jag är osäker på vad jag sådde i våras - vet inte om det är luktärt eller sockerärt eller ev märgärt jag har i landet. Hur ser man skillnad på dem? Jag misstänker att det är luktärt, men blommorna som är lila luktar inte. a. Det har kommit ärtskidor, som jag ätit, de smakar lite beskt. Luktärter är ju giftiga, hur giftiga är de tro?
Åsa, mälardalen zon 2
Märgärter och sockerärter brukar ha vita blommor och blommorna brukar vara mindre och mer oansenliga än vad de är på luktärter.

Varken Virtuella floran eller Giftinformationen anser att luktärt är giftigt.
EKLO
Jag gick genast ut och tittade i landen, eftersom jag har både blommande luktärter och socker- resp. brytärter. Åtminstone för mig är det så här: luktärternas blad är mörkare, mer blågröna, och spetsigare. Socker- och brytärternas blad "omsluter" stjälken där en ny "gren" kommer fram - det gör inte luktärterna.

Jag har haft lilablommande ätliga ärter - men minns inte vilka de var (en sorts sockerärt?), för några år sen.

Att luktärter skulle vara giftiga har jag aldrig hört - det kanske stämmer, men jag har ingen aning.
Nanashi
Mina sockerärtor har lila/rosa blommor.
v:et
Tack för utförliga svar! Jag har varit ute och kollat nu i kväll och tycker era beskrivningar på sockerärt passar in, men jag är fortfarande inte säker. Jag forskar vidare. Tack än en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon