Full version: Tomater från frö
Ti bee
Riktig grönsaksodlarnybörjare här (hade t ex 7 squashplantor, tror jag, i växthuset nu i sommar, ingen hit! laugh.gif ).
Är det svårt att dra upp tomatplantor från frö? Jag har bara köpt plantor innan. Har för mig att flera personer sagt till mig att istället köpa plantor, för att det skulle vara svårt att fröså på något sätt? Behöver mycket ljus och bir alldeles för rangliga, kan det ha varit ett av skälen?
Nå, är det svårt? smile.gif
Betty
Nej, det är inte svårt! smile.gif
Allt men sår behöver mycket ljus!
Tomater
Hej

Det är inte speciellt svårt att dra upp egna tomatplantor från frö, visst behöver tomatplantor bra med ljus precis som dom flesta plantor som förodlas. Problemet med rangliga plantor beror oftast på att dom står för varmt i förhållande till ljuset och får felaktig gödning med för mycket kväve. Ett annat vanligt problem är att det börjar klia i fingrarna och att fröerna sås alldeles för tidigt.

Det bästa med att odla upp tomatplantor från frö är att utbudet av sorter är betydligt större än det lilla sortiment av tomatplantor som finns i butikerna.

Micke
Ti bee
Ha ha laugh.gif ja det var inte dåligt vad många olika sorters fröer det finns! Kikade på din hemsida! biggrin.gif
Då skall jag minsann prova att så tomat nästa säsong! Och sätta mig in i odlingsbetingelserna.
Ska göra om mitt växthus och börja odla i hinkar har jag tänkt.
smile.gif
Spännande!
Ingrid på Västkusten
www.tomatklubben.se

Rekommendreas också ;-)

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat är nog en av de enklaste växterna att så, blir de för rangliga så bara planterar man om dem djupt det kommer rötter på stammen. +Tomat är inte så kinkiga när det gäller jord de gror även bra i vanlig krukväxtjord så man brukar inte behöva såjord. Tomat var nog en av de första växter jag frösådde som barn. Och jag fortsätter fröså man har ett helt annat utbud av sorter ifall man frösår.

Så bara inte för tidigt. Sådd för tidigt är ett vanligt nybörjarmisstag, det räcker med att så 8 veckor innan utplantering.
Ti bee
Tackar för tips! Det ska bli roligt att så tomater för första gången nästa år! Egenodlade blir verkligen något helt annat än de man köper, nästan så man kan tro att det inte är samma sorts grönsak.
Härligt! Några gulogrönrandiga, några avlånga och några röda kanske? Vad vet jag, det blir kul det här! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tomatbildlista

Hälsar ingrid
Ti bee
smile.gif biggrin.gif Härligt! Den listan visste jag inte om! Kanske ska utforska AoT lite också. Finns roslista också har jag sett. Har de en fuchsialista också? Eller något annat skojsigt? smile.gif

Jepp! Nu har jag tittat vidare på AoT och det var roligt att se att där fanns alla möjliga sorters listor att titta på! Där kommer jag att titta ofta! smile.gif
sanna
Ingrid! Åsa! Och alla ni andra tomatinitierade!

Vilken tomat skulle ni rekommendera till en nybörjare?
Helt grön (oha-ha) är jag kanske inte, har haft tomater i tre-fyra säsonger, men bara sått sorterna Totem, Tiny Tim, Bloody Butcher och Moneymaker - dansk export. Ingen var sådär jätte-jätte-jätte...jo, barnen var våldsamt förtjusta i Tiny Tim...så den blir det igen nästa år.

Men vad jag är ute efter för egen del är en fast, inte alltför söt tomat med tunt skal. Avskyr att gnaga mig igenom hårda, tjocka tomatskal...vidare avskyr jag mjöliga tomater, men vem gör inte det... rolleyes.gif Vidare får den inte vara alltför stor, gärna en mindre sort eller körsbärstomat. Det behöver inte vara friland...men gärna möjlig att odla i kruka, helst inte växthuskrävande...

SÅ!

Nu väntar jag med spänning på om det dyker upp någon lämplig tomatkandidat som passar in på min beskrivning.... wub.gif

Längtansfylld Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Ähum, jag gilla rnog bäst dem jag odlar själv som man inte kan köpa :-))
men de har ofta lit etjockare skal, speciellt frilandssorterna ( de sk menar jag).

Jag ahr precis laddat upp mer bilder till tomatlistan -> egentligen AoTs Grönsakslista och mer blir det.

Den tomaten jag nog odlar mest på friland heter Bielorusskaya men det är nog mest av lathet tror jag :-D dn ger alltid och mycket. Tamina är bra också tycker jag och så Bonny Best. Menjag tillhör inte de initierade i tomatlandet kan jag säga, det är mer chilepeppar här än tomater. I år hde jag EN tomatplanta och trettio chilepeppar.

Jag klassar annars Green Grape som en av de godaste jag vet, den är en stor favvis med grannfruns barn, den är en liten avlång körsbärstomat, och den är GRÖN när den är mogen. Annars som snacks och' barngodis' är alla de småfruktiga sorterna såsom Yellow Pear, helt otroliga.

Hälsar ingrid
Iza
Jag odlade några olika sorter i år Tiny Tim, Totem, Gnom,Sweet Cherry 100, gul plommontomat och min favorit Sun gold, den är godast. wub.gif
Tomater
( Ingrid! Åsa! Och alla ni andra tomatinitierade! )

Hej

Här är 2 förslag på goda tomater.

San Francisco Fog, en fast och god tomat, behöver uppbindas och tjuvas, växer hur bra som helst på friland och ger en bra skörd, några dagar tidigare än Dansk export.

För balkongodling är Gold Nugget en suverän sort, små guldgula goda söta tomater som är tunnskaliga och nästan frölösa, en tidig busksort.

Micke
sanna
Strålande!
Tack så jättemycket för alla tips!

Nu blir emellertid nästa fråga; dessa sorter återfinner man förstås inte bland de vanliga stora frösortimenten? Jag menar då Nelsons m fl.
Kan man också få lite tips på bra fröfabrikanter vad gäller de ovan nämnda sorterna? Hur fick ni tag i alla era ovanligare tomatfröer från första början? Hur länge har ni odlat och provat er fram?

Vetgirig Sanna smile.gif
Ingrid på Västkusten
Sanna,

Många tomatodlare startar här;

www.tomatklubben.se

Räcker länge va?

Hälsar ingrid
Cilla
Jag tar frö från egna tomater, andras tomater, KRAVmärkta svenska tomater och så köper jag av Åke i Tomatklubben www.tomatklubben.se. Förra året odlade jag 17 sorter och i år 11, och bara några sorter återkom.

Jag satsar mest på de tomater som kallas tidigmognande eftersom jag odlar på friland och i hinkar utomhus. Många små tomater och körsbärsvarianter blir det här, men i år fick jag upp en riktigt biffig en som blev orangegul och stor som ett äpple. Ingen aning om var det fröet kom ifrån.

Vissa år är jag noga med att märka upp alla odlingar och samlade frön och andra år sätter jag bara alla frön jag har till hands och låter dem gro hej vilt. Men sparar frön gör jag bara med de som är goda och friska.

För utseendets skull brukar jag varje år odla Yellow pear, men bara hälften blir goda hos mig som odlar på friland. Tiny Tim blir det alltid åtminstone en hink med för att den är så tacksam och i år blev det också vildtomat som växer hej vilt.

Vissa plantor är jag noga med, sätter i full sol, fiberskydd under tidiga säsongen, gödselvattningar. Andra låter jag ringla i komposten, komma upp i buskagen och i stenpartiet. Det blir många fler och godare tomater med de plantor jag sköter, men det blir bra ketchuptomater av de andra. Jag har mer tomatlust än jag har perfekta platser till alla.
Mi70
Hej Cilla!

Kan du inte tipsa om GODA, tidigmognade sorter av tomater??? Jag odlar på friland i liten liten täppa i radhusträdgård och blev förra året med trädgård igen efter flera års ofrivillig avhållsamhet.....*s* Jag har ingen vana av tomater därför. Jag odlade endast wonder light, som jag upplevde som tråkig i smaken och väldigt sen för friland. De enorma mänderna fick bli tomatsås i frysen... Så om du har lust, några sorter av riktigt goda och söta tomater som är tidiga, och ger stor skörd......... Snääääälla......! Har kollat runt men utbudet är vidrigt stort............. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon