chrille112
Vi skulle vilja anlägga en stor örtagård på 30-40 kvm, med oregano, timjan, rosmarin, lavendel osv. Vi är ute efter riktigt mycket örter som frodas fritt.
Vad jag förstår så är de flesta örterna inte frosttåliga. Betyder det att vi kommer behöva plantera om detta varje år?

Vi bor i Gävle (zon 4).

[attachment=37980:lavendel.jpg]
Tulipanaros
Många är fleråriga och frosttåliga, men inte basilika, rosmarin, dill, mejram och några till. Timjan är flerårig kan vara kinkig på tunga, fukthållande jordar -- många örter trivs bättre på sand. Men dragon, citronmeliss, salvia, lavendel, mynta, libsticka, spansk körvel, gräslok, isop och vinterkyndel -- till exempel -- funkar alla bra (en del för bra: mynta och citronmeliss sprider sig väldigt!). Gurkört är ettårig men självsår sig. Och så måste ni ju ha några typiska kryddträdgårdsblommor också, förstås. Röd solhatt och läkemalva är favoriter hos mig.
chrille112
Tack för svaret, nu blir jag ännu mer sugen på att sätta igång smile.gif
Har du din mynta o citronmeliss i kruka, eller hur gör du för att inte få det överallt? Låter som du har en härlig örtagård, har du några bilder på den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon