elsa_67
Hej!

Jag upptäckte nu i förmiddags till min fasa att det låg människobajs precis i nedre luckan av vår slutna kompost, där jag vanligtvis hämtar ny och fin förmultnad jord. Vad skall jag göra? Hur skall jag hantera människobajset?

Tacksam för svar!

mvh elsa_67
skogstroll
jag har inget svar, bara att jag har samma problem. Det är nog en gammal "bajstank" innan WC kom in i huset. Inte så kul att rota runt i kanske så jag skippar den sick.gif men tacksam för råd jag också
Platinum
Min spontana reaktion är ju, vem har skitit i komposten?

Har du inga problem att hantera dofterna från bajset så är väl det bästa att antingen gräva ner det någonstans eller omkompostera det så att det har chansen att brytas ner.

Bajs oavsett sort innehåller bakterier och bör därför brinna innan det används.

Red Top
CITAT (Platinum @ 11-07-2009, 17:05) *

Det var min reaktion oxå. Sen undrade jag förstås hur i allsindar det kunde hamna i nedersta luckan confused.gif
Annkina
CITAT (Platinum @ 11-07-2009, 17:05) *

Min också. biggrin.gif

Vi tömde för övrigt vår kompost som de gamla ägarna lämnat kvar. Den luktade så fruktansvärt illa så vi nästan blev övertygade om att de gamla husägarna bajsat i den. biggrin.gif

PRATKVARN
Människors bajs, skall enligt min mening aldrig användas som gödsling eller kompost för grönsaksodling. Även om den liggat länge.

Däremot kan man använda det till bommsterodlingen, rabatterna.
andersen
CITAT (PRATKVARN @ 26-08-2009, 17:27) *
Människors bajs, skall enligt min mening aldrig användas som gödsling eller kompost för grönsaksodling. Även om den liggat länge.

Däremot kan man använda det till bommsterodlingen, rabatterna.

Fast till rabarbern tycker jag att man kan använda latrintunnan.För så sas det att om man skall plantera rabarber, så plantera den med tre tunnor latrin, sedan så står rabarbern där för alltid.
josohl
Många sommarstugor använder numer latrinkompost istället för hämtning av skittunnor som det var förr. De flesta har då urinseparering i utedasset och strör mull på skiten efter varje gång. Funkar faktiskt väldigt bra, och luktar i princip ingenting!
För att kompostera latrin måste man dock ha en särskild latrinkompost med tät botten och tät lucka.

Verkar inte så trevligt att blanda det i hushållskomposten. Och man bör nog som sagt inte lägga det i grönsakslandet eller runt bärbuskarna...
skogstroll
CITAT (Annkina @ 12-07-2009, 11:42) *
Min också. biggrin.gif

Vi tömde för övrigt vår kompost som de gamla ägarna lämnat kvar. Den luktade så fruktansvärt illa så vi nästan blev övertygade om att de gamla husägarna bajsat i den. biggrin.gif

vilka snuskisar
LasseB
Skärgårdsstiftelsen har varit mycket flitig på att kompostera dasstunnor ute i skärgården iställer för att köra diseldrivna båtar för avhämtning. De har ingen urin avskillning utan tömmer hela härligheten i en kompost som på insidan och botten är plastad locket är löst (inte tätta) lufiken som jag är har jag varit och lyft på locket och lukten är obefintlig om man inte sticker ner näsan
Gissar att dom varit igång med detta i över 10 år
Bassam
Hej

Det är bättre om man inte använda köttättande pajset med komposten.

H:Bassam
yla
jag inbillar mej att människobajs är presic lika effectivt som annat bajs om de bara fått brinna o bli jord
låt komposten bli klar så blir de säkert bra
tittar man på bajs i naturen från hund tillexempel som ju är ett rovdjur
de tar inte långstund innan de är försvunnet om de får följa naturens lagar
de ser man tydligt ,så jag inbillar mej att vilket bajs som helst blir uuunderbar matjord ;O)))
de e bara de att vi människor lärt oss att varken se eller beröra hela härligheten utan vi slösar vatten o låter gegget fara iväg till reningsverk,där maskiner fixar de hela till nåt som ingen behöver se
,,ja utom dom som jobbar där förstås
så varför vara rädd för de egna avfallet
rolleyes.gif
skogstroll
det går säkert att slunga ut det i en blomsterrabatt fast jag skulle nog inte vilja ha det i grönsakslandet sick.gif
yla
CITAT (skogstroll @ 18-10-2009, 10:43) *
det går säkert att slunga ut det i en blomsterrabatt fast jag skulle nog inte vilja ha det i grönsakslandet sick.gif

fnisss fölåt mej hihihih men du äter hellre grönsaker som vuxit i bajs från alla utom dej själv
bajs som bajs ju,,inte smetar den sej på grönsakerna heller
Eva 33c
CITAT (yla @ 18-10-2009, 10:51) *
bajs som bajs ju,,inte smetar den sej på grönsakerna heller

Man kan resonera lite olika här. Vi har en "mulltoa" som jag tömmer ungefär vartannat år. Innehållet luktar inte äckligt när det töms (jag tror inte orsaken till lukten i den kompost det talades om när denna tråd skapades orsakades av just människobajs, utan av att komposten ruttnat istället för förmultnat, pga syrebrist. Ni vet ju hur gammalt blomvatten luktar...)
MEN jag använder inte heller detta direkt i grönsakslandet, inte för att det är äckligt och skulle smeta av sig, utan för att det känns som ett för kort kretslopp att göda växter jag har för avsikt att äta med sådan som min kropp trots allt gjort sig av med. Om jag lägger det i rabatterna tas det upp av växter där, vid rensning hamnar en del av dessa växter (ogräs och bortklippta växtdelar) i trädgårdskomposten som så småningom kanske hamnar i köksträdgården och så småningom "i mig" igen när jag äter mina grönsaker. Men då har kretsloppet blivit längre och olika ämnen plockats upp och brutits ner i flera led.
Så man kan, som sagt var, ha lite lika resonemnag runt detta... smile.gif
yla
så sant men jag menar ju förstås att de ska komposteras o sedan blandas väl o ligga till sej så de blir fin mullig jord innan man sätter i sina grönsaker ,,då är ju kretsloppet riktigt väl gjort
eller hur
jag tror som du att de ruttnat istället för förmultnat för en kompost som fungerar luktar inte ,,tycker jag rolleyes.gif
diva&hero
sick.gif Nä fy fasen! Människobajs,hundbajs you name it, NEJ TACK! Det känns faktiskt mycket äckligare än det vi redan har i jorden.. Då skulle jag inte stoppa ner händerna i rabatterna utan handskar iaf. Hur länge det än har brunnit,bara tanken..Nä, jag får rysningar. Inte ens pink används här. Men jag är ju lite löjlig när det gäller "äckliga" saker..
yla
CITAT (diva&hero @ 18-10-2009, 23:18) *
sick.gif Nä fy fasen! Människobajs,hundbajs you name it, NEJ TACK! Det känns faktiskt mycket äckligare än det vi redan har i jorden.. Då skulle jag inte stoppa ner händerna i rabatterna utan handskar iaf. Hur länge det än har brunnit,bara tanken..Nä, jag får rysningar. Inte ens pink används här. Men jag är ju lite löjlig när det gäller "äckliga" saker..

fast om man betänker så e väl hela jorden nedbajsad under tidens gång
så .....................
betänk hela jordens alla varelser o så
hm nåja ,,du får väl ha handskar på ,,

felåt men jag kunde inte låta bli o tänka i ett längre perspektiv angel_not.gif
Bassam
Hej
Det är problem med människor Att de inhåller farliga bakteria och ohyra och medicin som kan skadar människor.
H: Bassam
torvan
På vår koloni måste vi kompostera vårt eget bajs sick.gif
för kommunen hämtar inte längre latrintunnorna.
När jag tömmer mulltoan (som inte fungerar så bra)
låter jag det stå minst ett halvår i en latrintunna med en
glipa i locket så att det får luft. Sedan blandar jag det med
löv och låter det stå i en regntunna av plast.
Det får stå tills det är mull så jag räknar med att kunna
använda det till våren i blomrabatterna.
Vi är också många som använder urinen som gödningsmedel så
stanken en varm sommarkväll är inte alltid den bästa giggle.gif

yla
När behållaren med det fasta avfallet ska bytas så lyfts den enkelt ut i trädgården. Där står den i 6 månader för att eventuellt sjukdomsframkallande organismer ska inaktiveras. Materialet kan därefter säkert komposteras eller grävas ned. Då bryts materialet fullständigt ned och kan slutligen användas som jordförbättrare.

säger dom som håller på me torrdass

så de e säkert o bra bara man gör som man ska

faktum är att de e ivärlden blir vanligare med torrdass o separerande dass ,,speciellt där de ju faktiskt är så att vatten är en dyrbar vara,,o vattnet ÄR en dyrbar vara som vi här i norden slösar me eller hur

de e klart man inte stoppar de ner rakt i grönsaksodlingen men tillslut så kommer de dit

fast skulle inte vilja vara på din kolonilott o känna stanken av allas urin bläääh
man får ju se till o spä så de inte stinker uääck,,de förstör ju om de stinker eller hur
Bassam
Hej
I Asien använde förut människa toalet till växt men det kommer mycket sjukdom så de förbjuden använder den fram tiden, men min fråga nu om finns kogödsel hästgödsel fågel gödsel och flyttande gödsel så varför ska vi använder farliga människor gödsel.

H: Bassam
yla
de viktiga är att de ska komposteras noga innnan de används
googla lite på separett o mull toa ,,där finns de mycke o läsa
officinalis
Boken The Humanure Handbook tar upp ämnet.
Precis som Bassam påpekar tror jag man ska hålla ögonen öppna för hur läkemedel och liknande fungerar i ett sådant här system.
Gossen Ruda
Förr i tiden använde vi latrinen från torrdasset direkt. Skulle en vinbärsbuske flyttas grävde vi först ett stort hål, tömde dassaspannen i hålet, blandade upp med lite jord och sen på med busken. Blev fina vinbär och jag lever fortfarande. rolleyes.gif Visst skall man vara försiktig med sjukdomsalstrande bakterier och virus men det går oftast till överdrift. Växterna är klipskare än man tror, dom tar inte upp bakterier mm genom rötterna och dom flesta grönsaker tillagas med åtföljandde avdödning av smittoämnen. Lite försiktighet kan anbefallas med sallad och dylikt som används naturellt.

Det var ett utbrott av EHEC här i Göteborg för något år sen. Smittan lokaliserades till en grönsaksodling i Halland som hade bevattnats direkt med å-vatten som förmodligen smittats av kor i närheten.
yla
jättebra där finns de ju svart på vitt,de vi människor borde vetat men glömt

jag minns också då jag va liten vi grävde ner tunnorna o där växte de sedan ljuvliga hallon,,,,de va lääängesedan
Bassam
Hej
I Asien när vi blir sjuka av människor gödsel då människor tvinga att Sterilisering grönsakar bra föra äta. H:Bassam
yla
CITAT (Bassam @ 20-10-2009, 22:50) *
Hej
I Asien när vi blir sjuka av människor gödsel då människor tvinga att Sterilisering grönsakar bra föra äta. H:Bassam

ja du Bassam jag förstår de e ett problem då ni kanske är för trångbodda ,så att de inte hinner me o kompostera sej
i asien ,,, vi har ju så olika mängd kvadratmeter per människa i olika delar av världen o jag kan tänka mej att de kanske är så att de helt enkelt inte finns tillräckligt me plats för o kompostera där,
fast jag vet juinte ,,,,,,,,,,,,,jag har aldrig varit där ,,,,,,,,,,fast de verkar jobbigt o sterilisera grönsakerna ,,,vi e ju bortskämda här att i princip bara skölja av salladen lite o sen äta den

de e berikande o få se olika synpunkter på hur livet ter sej i olika delar av världen,,tack Bassam för att du delar med dej
MariaS
Oavsett vad man lägger för avföring/gödsel i en kompost, så har den en mängd farliga bakterier för människan i ett första skede. Får de dessutom en gynnsam miljö med hög fuktighet och temperatur mellan 35-42 grader, så kommer de dessutom att växa till sig ytterligare. Det är därför att det är viktigt att hålla en jämn fuktighet i en kompost, så det blir lika delar syre och fukt. Då växer istället de goda bakterierna, som tar kål på de onda. Ett annat alternativ är att utsätta komposten för temperaturer över 45 grader (Varmkompost)varmed man får samma effekt på de onda bakterierna.

Detta är en av orsakerna till att man får otjänliga badplatser på sommaren. Dåligt renade privata avlopp, rinner ut i vattnen, där bakterierna förökar sig enormt fort, varmare dagar.

Men en väl brunnen kompost, är absolut INGEN risk för någon att hantera, oavsett innehåll. Den kan BARA komma växten till godo.

Sen ska man också vara medveten om att växter inte tar upp bakterier. De tar upp näringsämnena. Det vi människor kan bli sjuka av, är om bakterierna kommer ut i vatten och med vattnet sprids på ytan av t.ex. sallad. Då är det YTTERST NOGGRANT att man sköljer NOGA! Det är inte i växten bakterierna sitter, det är på växten!

SAmtidigt är det inte så många bakterier som överlever att vattnet försvinner och att de utsätts för UV-ljus, men de bakterier som då kan finnas kvar är nog så farliga, som: EHEC, E-koli, salmonella och campylobacter. Men ingen av de bakterierna finns som sagt kvar i en väl brunnen kompost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon