Full version: Löss på rosor?
lollinona
Mamma kom på besök och sa att vi hade löss på rosorna. Hur får vi bort dessa? Och hur ser man vart dom sitter?
Är riktig nybörjare.
renate
Duscha rosorna med vattenslangen,lössen sitter uppe på knopparna.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp vatten räcker och rosorna behöver faktiskt inte vara 100% lusfria de dör inte av lusangrepp. Man kan även klämma det värsta i toppen med fingrarna. Vid denna årstid finns det ganska gott om predatorer jag har hittat massor av nyckelpigelarver iår på mina växter (sprutar man med såpa och sånt tar man död på lössens fiender och man får då bara spruta ännu mer hela tiden)
lollinona
Skall man spruta med hårt tryck? Rosorna är Austin Glamis Castle som planterades i våras. Det har fortfarande inte blommat. Kan det bero på alla lössen?
Köpte såpa men den skall jag alltså skippa?
Christina i Taxinge~
Spruta inte hårdare än att lössen trillar av.
Du ska ju inte spruta sönder busken! ohmy.gif smile.gif
Eller dra av lössen med fingrarna - du kan ju ha handskar på om du tycker det är äckligt.
Löss på rosor är i det närmaste normalt. Det ser kanske inte så snyggt ut.....men det är knappast nåt som tar kål på rosen.

lollinona
Du tror inte att dom har gjort så att rosen inte blommar eller knappt får knoppar ens?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de påverkar inte blomningen.

Om din ros knappt får blommor: Har ni beskurit den? En del rosor blommar på gammal ved så klipper man i dem får man lite eller inga blommor + om rosen sitter skuggigt blommar den ju heller inte så mycket.
Stiffe
Den sena blomningen beror på att de är nyplanterade. De rosor jag har som är nyplanterade i våras har alla knoppar, men ingen har börjat blomma än. De flesta andra rosor är nästan överblommade. Alltså - ta det lugnt och luta dig tillbaka i bästa semestersolstolen, och se fram emot en härlig tid med nyutslagna rosor. coolgleam.gif
/S
diva&hero
Jag hade löss på min ena New Dawn, men nu när det har regnat så mycket så finns det inte ett spår av dom. Kollar varje dag ifa dom skulle komma tillbaks men icke.
Kajsa
I sommar har de våldsamma regnskurarna tagit hand om lössen, har nästan inga i år, skönt !
Thé
Jag har massor av löss, särskilt på Mme Alfred Carriere. Den tycks inte låta sig påverkas eftersom den både blommar och växer så att det knakar. Jag har gått ett par rundor med plastpåse på trädgårdshandsken och klämt överallt.
lollinona
Apropå överblommade rosor. Vår nyplanterade CPM blommade jättefint för några veckor sedan. Nu har den vissnat totalt. Skall vi göra något så att den blommar igen i år? Eller hur gör man? Den kanske bara blommar i några veckor under sommaren?
Thé
Den ska fortsätta blomma, förmodligen har den tagit en paus och håller på att satsa för att skjuta nya skott med knoppar i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon