Danne031
Vad är minsta avståndet man kan/bör plantera 2 äppleträd med?
Varierar det mellan sorter också kanske? I så fall får jag gå ut och titta vad det står på lappen på det vi fick, fast det äldre är av okänt ursprung ändå..

Skulle uppskatta 2½m mellan våra 2 träd, är det för dåligt? Det ena har bara suttit i backen ett par veckor så det skulle gå att flytta på, fast jag ahde gärna sluppit för vi har nyttjat ett lite döutrymme mellan ett par stenar som är för stora att gräva bort ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken grundstam?? Det är grundstammen som styr hur stort trädet blir och då också med vilket avstånd man kan plantera dem. Det brukar finnas info på trädet någonstans på lapparna vilken grundstam det är.

Ex. på vanliga grundstammar A2, MM106, B9

2 1/2m låter dock som mycket litet avstånd.
Danne031
Det vi nyligen fick och satte i jorden har grundstam A2 och är sorten Transparent Blanche.

Det äldre har vi ingen aning om, det har stått där 5-10år om inte ännu längre. Det är idag 2½m högt och 6cm vid marken. Kan man detektiva fram sort och grundstam på det?
Åsa, mälardalen zon 2
A2 +TB = ett mycket stort och brett äppelträd så det ska nog snarare vara åtminstone runt 6-8m mellan träden.

Angående det äldre trädet, om det sätter frukt så brukar det finnas äppeldagar med äppelexperter på hösten på många håll i sverige och man kan ofta ta med frukt och få den sortbestämd. A2 är nog den vanligaste grundstammen i handeln så chansen är stor att det är den som är grundstam.
Danne031
Jäklar ja då blir det till att gräva upp och flytta..tack ska du ha.

Det gamla har 1 hel frukt på gång, vi får hoppas inte älgarna hittar det innan det är moget nog att visa upp smile.gif
Jan af Lisö
Ett äpelträd som är 10 år gammalt och 2½ meter högt borde ju knappt stå på en A2, 10 år gammalt på en A2 borde det vara mer än 4 meter högt om det inte misshandlats på något sätt, dålig planteringsplats ellr "beskuret" av älgarna varje år.

5 år gmmalt på A2 borde också vara något högre än 2½ meter, fast inte helt omöjligt är det växer på en sämre planteringsplats.
Danne031
Det gamla mår visserligen inte särskilt bra, när vi flyttade hit så var det omgärdat av att staket med pålar och hönsnät för just rådjur och älg. När jag rev ställningen visade det sig att trädet lutat mot en påle och lutade mot norr med cirkus 70cm topp<->mark. Dessutom är det mycket avskavt nedersta metern..det kanske till och med kan ara sjukt, jag måste nog kolla upp det närmare, förträngde det lite grann efter att jag satt på gnagskydd.. Det blommade ju lite och minst en frukt växer i toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon