Full version: Hösthallon
annsve
När blommar hösthallonen? Mina är dryga metern höga men har inte haft en enda blomma hittils i sommar.
Nu börjar jag bli lite orolig att vi inte får några hallon i år.
katah
dom kommer nog,

Jag har haft både vanlig hallon och hösthallon, och inte ens dom vanliga hallonen är mogna än.
Hosthallon kommer verkligen sent, då när man röjer på hösten inför vintern, DÅ hittar man helt plötsligt hallon och bli jätteglad !
annsve
CITAT (katah @ 11-07-2009, 20:43) *
dom kommer nog,

Jag har haft både vanlig hallon och hösthallon, och inte ens dom vanliga hallonen är mogna än.
Hosthallon kommer verkligen sent, då när man röjer på hösten inför vintern, DÅ hittar man helt plötsligt hallon och bli jätteglad !

Men borde det inte finnas nån liten blomma på dom nu så att det kan bli hallon sen?
annsve
Idag har jag varit i Botaniska trädgårde här i Göteborg. I deras köksträdgård växer det hösthallon utan blommor.
Gissa om jag blev glad. Det borde innebära att det inte är några fel på mina och att det blir hallon till hösten. biggrin.gif
katah
Sade jag att det ordnar sig wink.gif
annsve
Tyvärr verkar det inte ordna sig. Inte en enda blomma eller tillstymmelse till några hallon. Pratade med min odlingsgranne om mina hallon och han bara ruskade på huvudet. Trots att han odlat i hela sitt liv har han aldrig varit med om maken. Eftersom vi redan i våras var osäkra på om vi skulle behålla hallonen har vi nu bestämt oss för att gräva upp dom och göra om hörnet till en liten sittplats istället.
KURT
Jag har sett exempel på att man gett hallon alltför mycket kväverik gödsel (eller gräsklipp), och då blir det bara tillväxt och inga blommor.
Sne4
Trösta dig med att du nog åtminstone kommer att få en tidig skörd på dess skott nästa år åtminstone(om du petar ner dem någon annanstans). -Om du nu inte köpt hallonen på Plantagen - då kan det mycket väl vara vanliga hallon du fått.. -Mina gula hösthallon som köpte där var varken gula eller gav bär på hösten.
Herbert Arvidsson
Kan du tala om vilken sorts hösthallon du inhandlat, så kanske det går att veta hur de uppför sig. I sommar har det dock blivit senare än vanligt med hallonens utveckling och det gäller nog även de hösthallon som ska bära frukt i höst. Vi har också råkat ut för gula hösthallon som blev en röd variant av hallon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon