Full version: Hjälp med att namge
flouee
Jag besökte Trädgårdsföreningen i Göteborg idag och såg en hel del fint. Som den amatör jag är, tänkte jag be er mer insatta om hjälp med att namnge dessa?

http://picasaweb.google.com/josefin.liljeq...ardsforeningen#

Vet ni något om hur rådjurssäkra de är?
Alexander-VG-zon3
några vad jag tror det kan vara

nr 2 - Stäppsalvia - Salvia nemorosa

nr 3 - temynta - Monarda didyma

nr 4 - svårt att se, flox kanske ?

nr 5 - Stäppsalvia - Salvia nemorosa

nr 6 - Montbretia, Crocosmia - Crocosmia spp

nr 7 - och 8 - Nässelblomma, Palettblad - Coleus spp

nr 6 - någon lilja - lilium ?

nr 10 - ser inte riktigt
Eva 33c
9 är en kungslilja, lilium regale.
10 skulle kunna vara en primula, bladen ser så ut. Ett förslag är Primula viallii.
CillaM
Är inte sjuan en rödbladig lysing? Kommer inte ihåg det korrekta svenska namnet.
Eva 33c
Den är rätt lik den rödbladiga lysingen (Lysimachia ciliata) men jag tror inte det är den. Det verkar vara en ettårsrabatt och jag tror inte man skulle välja den i det sammanhanget. Dessutom borde den vara betydligt högre denna tid på året, mina är säkert 60 cm höga nu. Och med tanke på hur invasiv den är så passar den nog inte i en sån här rabatt. Tror jag i allafall.
Däremot undrar jag om det kan vara ett höblomster, Iresine herbstii, istället för palettblad? Fas det finns helröda palettblad också.
flouee
Tack för all hjälp!

Det är alltså två st stäppsalvior - är det olika sorter? Tyckte de hade lite olika färg och form, men det kanske är variation inom samma art?
Ezereht
Stäppsalvia finns lite olika.

Vad tycker ni folket om Temynta? Jag stod och dreglade länge i dag över en, men blev en axveronica istället till slut. Men jag är fortfarande sugen påd en där temyntan..
Kajsa i Arvika
Jag gillar temynta... finfin fjärilsblomma men får lätt mjöldagg hos mej tyvärr..

Jag skulle gärna vilja ha ettan till en Solbrud, Helenium.. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon