Full version: Jag känner mig rik!
Ewa L
Är definitivt inte ur-typen för en matmamma, men älskar att fylla sommaren i små burkar.

I år har jag gjort:

25 burkar äppelmos
11 burkar Rosenkvittengelé
12 burkar Rödavinbärsmarmelad
6 flaskor Svarvinbärssaft
12 flaskor Rabarbersaft

Jordgubbssylt, Körsbärssaft och Rödvinbärssaft hade jag kvar från förra året.

Känns skönt när sonen frågar vid sina besök: Har du någon burk eller flaska med nå't gott som jag kan få?
Hannele
"Känns skönt när sonen frågar vid sina besök: Har du någon burk"

Låter härligt!
Men jag har alltid undrat, hur jag ska hinna med alla dessa runt mej?? unsure.gif
Ewa L
Nja, de ser ut att vara tillräckligt stora för att kunna gå själva. tongue.gif

Jag har: en dotter (oxå självgående), 1 katt, 3 hundar + del i häst!

Grejjen är att jag gör detta inte för att vara duktig (även om jag skröt lite inför er här), utan för att det får mig att må bra!

En väninna ringde precis som jag höll på med äppelmoset. När hon hörde vad jag höll på med sade hon: När det finns att köpa!
Javisst, men å andra sidan har jag inte lika fint städat som hon. Det handlar ju om prioritering.
Hannele
"Javisst, men å andra sidan har jag inte lika fint städat som hon.
Det handlar ju om prioritering."

Ja! tongue.gif

"Nja, de ser ut att vara tillräckligt stora för att kunna gå själva."
Just det! Dom släpar mej på konsert, teater, träning... wub.gif

I år lyckades vi knappt ens plocka äpplen ner från träden, innan kylan kom...
Bettson
Var glad åt dina förråd du! Du har ju förtänat dom via arbete.

Det är förmodligen en urinstinkt vi har att glädjas över förråd från forntiden.
Varför finns det skördefester i nästan alla kulturer.

Själv har jag sett känslan hos många lantbrukare när skörden är bärgad, höet inne. Jag hörde just orden vad jag känner mig rik, sagda av en lantbrukare jag vet är fattig som en kyrkråtta. Han kände lättnad att veta att han hade mat till djuren ett helt år.

Hos jägare när de tar hand om bytet är stämningen hög. Inte för att de är så glada att de har varit "mordiska" utan för att bytet är fällt och inte skadat samt att de har fått ett tillskott till förråden.

Hos mig själv kommer känslan när jag köpt hö till hästen för ett helt år eller när vi köpt bricketter till pannan för ett helt år.

Det man känner är belöning för hårt arbete och en bekymmerfriare tillvaro ett tag framöver. VIsst kan man känna sig rik. Men inte alltid på pengar.
Ti bee
MMmm låter härligt med förrådet!! Själv har jag perfekt litet förrådsrum (med hyllor, fin trädörr och allt, t o m stort snickrat vinställ) i källaren som står tomt och väntar. wub.gif Har inte börjat odla något som jag kan fylla det med än, men drömmarna finns! smile.gif Svartvinbärssaft a la min farmor skall det bli i framtiden. Sylter och marmelad. Kanske något gott vin eller någon likör.
Roligt!
katti
Jo, det är härligt att ha mycket mat smile.gif
Själv har jag gjort hallonsylt från mina hallonbuskar och det blev riktigt gott, säkert till stor del för att det kommer från ens egen trädgård smile.gif
Ewa L
Mina hallon åkte direkt in i munnen!! tongue.gif Fick inte så många, planterade förra året. Dock plockade jag de sista så sent som för 10 dagar sedan!!

Känner ni lukten?

Eller av dessa?

(Tog bilderna när jag skulle testa min nya digitalkamera.)
katti
hmmm, jajamensan
Ti bee
Mmm hungrig...har inte ätit middag än...... laugh.gif
rosettei
rolleyes.gif
Visst är det härligt att kunna plocka det man odlat själv.
Finns inga körsbär att handla som smakar som de man har
plockar från eget träd.

Vet du vad? Har upptäckt att jag är rikare än jag fattade.

Upptäckt frön! i trädgården. Nu tänker jag förvalta rikendomen.
renate
tongue.gif Dina hallon och jordgubbar mmm såg läckert ut.Själv har jag gjort plommonsylt och saft och vinbärssaft.Det är gott och rolig att kunna ge bort. rolleyes.gif hälsar Renate
Hannele
"Det är gott och rolig att kunna ge bort."
Vi ger faktiskt bort egen honung! wub.gif
Cilla
Härligt att ha förråden fulla!

Nästa år hoppas jag att ha matkällaren klar i nyutbyggnaden på stugan. Det är den jag ser mest fram emot för närvarande. Dit in ska alla tomma och fyllda burkar, växter som ska vinterförvaras och där ska jag göra och lagra mitt äppelvin som jag inte har plats med nu.

Kallt och mörkt är det där, med breda plankhyllor ska det bli!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon